دوچرخه بهتر از خودروی الکتریکی

این روزها حتی خودروهای الکتریکی یا هیبریدی هم پاسخ مناسبی به مشکلات ناشی از آلودگی شهرها نیستند. همیشه فشار زیادی برای کم کردن رانندگی و کاهش میزان استفاده از اتومبیل وجود دارد و این تنها شامل خودروهایی با سوخت فسیلی نمی‌شود.

باید سیستم‌های حمل و نقل را دوباره طراحی کنیم؛ وقت آن است خودمان را آزاد کنیم. بهترین راهکار تبدیل خودروهای دیزلی یا بنزینی با نمونه‌های الکتریکی نیست بلکه تعویض اتومبیل با دوچرخه است.

با توجه به جایگزینی تدریجی وسایل نقلیه دیزلی و بنزینی با خودروهای الکتریکی به نظر می‌رسد در آینده اقلیم شهرها در مقایسه با دوران امپراطوری سوخت‌های فسیلی بهتر شود. مسلماً این امر کیفیت هوا و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را در پی دارد اما ترافیک خیابان‌ها و معابر شهری را برطرف نمی‌کند.

استفاده از دوچرخه بعنوان وسیله‌ای برای حمل و نقل در شهرها و مناطق حومه‌ای راه حل ایده‌آلی است زیرا فضای بسیار کمی اشغال می‌کند و مانند سایر انواع حمل و نقل احتیاجی به منابع انرژی به ویژه از نوع فسیلی ندارد. از سوی دیگر دوچرخه سواری منظم میزان بروز سرطان را ۴۵ درصد، بیماری قلبی را ۴۶ درصد و مرگ‌های ناگهانی را ۴۱ درصد کاهش می‌دهد.

دکتر لیام دونالدسن، پزشک سابق ارتش انگلستان می‌گوید: مزایای بالقوه دوچرخه سواری برای سلامتی بسیار زیاد است، درست مثل داروهای معجزه آسایی که از آنها برای درمان سریع بیماری‌ها استفاده می‌شود. به نظر من اگر تمام لندنی‌ها روزانه راه بروند یا به مدت۲۰ دقیقه دوچرخه سواری کنند ۷/۱ میلیارد یورو در هزینه‌های درمان صرفه جویی می‌شود.

او می‌افزاید: شاید بپرسید استفاده از دوچرخه بیش از اتومبیل برای افراد معلول، چاق و سالمندان دشوار است. در واقع اصلاً هدف این نیست که همه افراد دوچرخه سوار شوند بلکه باید تلاش کنیم هر روز تعداد بیشتری از مردم دوچرخه سواری کنند.

در  انگلستان ۲ درصد مردم به طور مرتب دوچرخه سواری و پیاده‌روی می‌کنند. در دانمارک ۲۶ درصد سفرهای کمتر از ۳مایل و ۱۶درصد تمام سفرها با دوچرخه انجام می‌شود. همین مقدار اندک ۱۲ میلیارد یورو صرفه‎جویی در هزینه‌های پزشکی ایجاد کرده و به کاهش ۱/۱ میلیون نفری افراد بیمار منجر شده است. بی‌تردید دوچرخه سوارها افراد سالم‌تری هستند و کمتر دچار چاقی می‌شوند.

مطالعات مختلف ثابت کرده‌اند دوچرخه سواری عمر افراد سالمند را افزایش می‌دهد و سبب تحرک بیشتر آنها و بیرون آمدن از خانه می‌شود. در این میان دوچرخه‌های الکتریکی گزینه خوبی برای سالمندانی است که از مشکلات قلبی رنج می‌برند.

دکتر لن، جراح قلب می‌گوید: بیماران قلبی از دوچرخه‌های الکتریکی برای بدست آوردن انگیزه و سلامتی خود استفاده می‌کنند. مثلاً فردی که از چهار حمله قلبی نجات یافته دوچرخه سواری آهسته را بعنوان یک روش بازتوانی بکار گرفته است.

بخاطر داشته باشیم که یادگیری دوچرخه سواری آسانتر از رانندگی است و با یکبار آموختن محال است فراموش شود. برای بسیاری از ما دوچرخه سواری از کودکی به یادگار مانده و حتی عده‌ای در سن ۸۰ یا ۹۰ سالگی این کار را بخشی از زندگی خود می‌دانند.

همانطور که قبلاً گفتیم دوچرخه سواری به سلامت ما کمک می‌کند و سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. گرایش انسان به شیوه زندگی بی‌تحرک مشکلات عدیده‌ای ایجاد کرده و تعداد افراد کارآمد و فعال جامعه را کاهش داده است.  این درحالی است که دوچرخه سواری علاوه بر کاهش هزینه‌های رفت و آمد، این تحرک و نشاط را به سادگی ایجاد می‌کند که خود یک مزیت مهم تلقی می‌شود

فراموش نکنیم اگر بجای پدال گاز اتومبیل رکاب دوچرخه را زیر پایمان فشار دهیم همیشه سلامت می‌مانیم و می‌توانیم از گوش دادن به اخبار ترافیکی رادیو صرفه نظر کنیم.

© برگردان به فارسی: محمدجواد نعمتی

به نقل از:  free car from

6 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *