شهرهای دوستدار دوچرخه

جهان مسیری طولانی را برای ایجاد شهرهای دوچرخه محور در پیش دارد. در پنج سال گذشته علاقه به دوچرخه سواری در بین مردم افزایش یافته و بسیاری کشورها در حال توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز دوچرخه‌سواران هستند. البته این تمام ماجرا نیست بلکه عوامل دیگری از جمله سرانه استفاده از دوچرخه، مقدار سفرهایی که با این وسیله انجام می‌شود، حمایت از دوچرخه‌سوارها، امکانات و از همه مهمتر درک ایمنی و برنامه‌های اشتراکی، یک شهر را برای حامیان دوچرخه ایده‌آل و قابل پذیرش می‌کند. هم اکنون ۱۰شهر برتر جهان با تحقق این استانداردها در صدر جدول طرفداران این شیوه از حمل و نقل پاک قرار دارند و به نظر می‌رسد در سال ۲۰۱۸ تا دوبرابر افزایش می‌یابد.

  1. شیکاگو

این شهر راه‌های طولانی بسیاری دارد و به همان اندازه دوچرخه‌سوار. شهرداری برای تشویق مردم دوچرخه سواری و استفاده کمتر از اتومبیل،۱۰۰مایل مسیر ویژه و البته کاملاً حفاظت شده برای دوچرخه سواری ایجاد کرده و در سال ۲۰۱۷ آن را به پروژه حمل و نقل پیوندی موسوم به Loop Link پیوند داده است. در این پروژه شیکاگو به عنوان اولین شهر ایالات متحده با شبکه‌ای از خطوط دوچرخه احاطه شده و تا مرکز شهر امتداد می‌یابد.

برنامه‌های حمایتی همچنان ادامه دارند و شهرداری تاکنون ۱۲میلیون دلار برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها هزینه کرده است.

  1. شانگهای چین

بیشتر شهرهای چین با وجود طرح‌های بازدارنده آلودگی هوا همچنان جزء آلوده‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شوند، از این رو بعید به نظر می‌رسد کسی امکان دوچرخه سواری داشته باشد. ولی در کمال تعجب باید گفت در این کشور،۴۳۰ میلیون نفر مالک دوچرخه هستند و تعدادی زیادی به صورت اشتراکی دوچرخه‌ سواری می‌کنند.

شانگهای همراه با پکن بزرگترین جمعیت دوچرخه سواران جهان را تشکیل می‌دهند و تقریباً نیمی از مسافرت‌های شهری با این وسیله انجام می‌شود. از سوی دیگر شانگهای دارای بیشتری تعداد سفر با دوچرخه در جهان است از این‌رو شهرداری، دولت و سازمان‌های غیرانتفاعی برنامه‌های متعددی برای ایجاد محل‌های ویژه دوچرخه سواران از قبیل مسیر، پارکینگ و تعمیرگاه اختصاصی دارند.

  1. بارسلون اسپانیا

مسئولان شهر بارسلون متعهد شدند سرعت ترافیک را در اکثر مناطق تا ۳۰ کیلومتر کاهش و در مقابل زیرساخت‌های مورد نیاز برای دوچرخه سواری را افزایش دهند. برنامه دوچرخه سواری بارسلون قرار است در آینده به یک برنامه جامع و جهانی تبدیل شود. مسئولان این شهر از تمام ابزارها استفاده می‌کنند و امیدوارند تا چندسال دیگر تعداد دوچرخه سواران و سفر با دوچرخه افزایش یابد.

  1. مونترال کانادا

آب و هوای سرد این شهر که در بیشتر روزهای سال حاکم است، نتوانسته از تعداد دوچرخه سواران مونترال بکاهد. این شهر مرکز دوچرخه سواری کانادا است و سالانه جشنواره‌های متعددی با موضوع دوچرخه برگزار می‌شود که خود تبدیل به یک جاذبه مهم برای جذب گردشگر شده است.

مونترال ۴۰۰ مایل مسیر اختصاصی برای دوچرخه سواری دارد که از این مقدار ۱۵۰ مایل برای دوچرخه سواری ایمن به صورت خاص محافظت شده است.

  1. مالمو سوئد

مالمو یک شهر ویژه و منحنی شکل است؛ شهرداری برای رفع خطرات معمولی از تکنولوژی‌های مختلفی مانند سیستم سنسور تقاطع‌ها و دیگر هشدار دهنده‌ها استفاده می‌کند. هدف این است که رانندگان از وجود دوچرخه سواران آگاه شوند و در صورت نیاز به موقع واکنش نشان دهند.

این شهر ۳۰۰ مایل مسیر دوچرخه سواری دارد و در عین حال رکورددار سفرهای شهری با دوچرخه است زیرا تقریباً ۳۰ درصد سفرهای روزانه مردم با این وسیله نقلیه پاک انجام می‌شود.

  1. آنتورپ بلژیک

اهالی بلژیک در مورد دوچرخه سواری بسیاری جدی هستند. حدود ۹ درصد کل سفرهای انجام شده در این کشور با دوچرخه انجام می‌شود. آنتورپ بیش از دیگر شهرهای اروپا پارکینگ، خطوط اختصاصی و برنامه برای دوچرخه سواران دارد.

همچنین در این شهر ورود اتومبیل به تعداد زیادی از خیابان‌ها ممنوع است تا عبور مطمئن دوچرخه سواران و عابران پیاده تضمین شود. مردم و گردشگران با استفاده از این مسیرها می‌توانند به خارج از شهر بروند و جاذبه‌های شناخته شده این منطقه را به خوبی مشاهده کنند.

  1. استراسبورگ فرانسه

این بزرگترین شهر فرانسه نیست اما چشم نواز است و با وجود دوچرخه سوارهای بسیار، زیبایی آن دوچندان شده است. مسئولان شهری امیدوارند تا سال ۲۰۲۵ تعداد سفرهای روزانه با دوچرخه را تا ۲۰درصد افزایش دهند.

برنامه‌ریزی‌ها برای رسیدن به این هدف آغاز شده تا دوچرخه سواران بدون هیچگونه نگرانی از یک طرف شهر به سوی دیگر آن سفر کنند. اکنون بخش از شهر بدون ماشین است و مسیرهای ایمن برای تردد دوچرخه سواران در دوطرف رودخانه راین وجود دارد.

جالب اینکه اجاره دوچرخه در استراسبورگ ارزان است و با پرداخت ۶ یورو در روز امکان پذیر می‌شود. بسیاری از مردم سیستم دوچرخه اشتراکی را مقرون به صرفه می‌دانند و روزانه از آن استفاده می‌کنند. در حال حاضر ۵۶۰ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخه در استراسبورگ وجود دارد و در ۳۶۰ خیابان خطوط دوطرفه مخصوص دوچرخه سواران دیده می‌شود.

  1. مونیخ آلمان

خیلی‌ها آلمان را با اتومبیل و رانندگی در بزرگراه‌های بدون محدودیت سرعت می‌شناسند اما ویژگی دیگری هم وجود دارد و آن مسیرهای فوق العاده عالی برای دوچرخه سواری است.

مونیخ بیش از ۷۵۰ مایل مسیر ویژه دوچرخه سواری دارد و از سوی دیگر برای حفظ ایمنی دوچرخه سوارها سرعت مجاز اتومبیل‌های عبوری در مسیرهای درون شهری به ۱۹مایل در ساعت محدود شده است. در این شهر ۱۸درصد سفرهای روزانه با دوچرخه انجام می‌شود.

  1. آمستردام هلند

بیش از ۸۰۰ هزار دستگاه دوچرخه و یک شبکه بی‌نظیر از مسیرهای ویژه دوچرخه سواری. همین باعث شده تا ۴۰درصد سفرهای روزانه اهالی آمستردام بوسیله دوچرخه انجام شود. در حقیقت باید گفت: دوچرخه پایه و اساس اولیه حمل و نقل شهری آمستردام است و از کودکان و دانش آموزان تا بزرگسالان و شاغلان همگی از دوچرخه استفاده می‌کنند.

این شهر نسبتاً کوچک ۲۴۸ مایل مسیر ویژه دوچرخه دارد و حتی در خیابان‌هایی که مسیر خاصی برای دوچرخه سواری در آنها پیش بینی نشده است باز هم دوچرخه سواران بیشتر اتومبیل سواران دیده می‌شوند.

  1. کپنهاگ دانمارک

این شهر بهترین انتخاب برای دوچرخه سواری است و دسترسی دوچرخه سواران به نقاط مهم شهر با سهولت زیادی برقرار می‌شود. در کپنهاگ ۵۰۰ کیلومتر مسیر ویژه و ۲۸ بزرگراه دوچرخه سواری وجود دارد و مردم بدون هیچ مشکلی با سرعت و اطمینان قابل قبولی از یک طرف شهر به سوی دیگر آن تردد می‌کنند.

شگفت انگیزتر اینکه تقریباً نیمی از جمعیت شهر هر روز در حال دوچرخه سواری هستند. مسئولان شهر برنامه‌های ویژه و مستمری برای حمایت از دوچرخه سواران اتخاذ کرده‌اند و برای توسعه و بهبود زیرساخت‌ها بی‌وقفه تلاش می‌کنند. شعار شهرداری کپنهاگ این است: «باید امکان دوچرخه سواری مطمئن برای دهه‌های آینده باقی بماند.»

© برگردان به فارسی: محمدجواد نعمتی

به نقل از: لونی پلانت

6 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *