باورهای اشتباه ما از آسانسور

همه ما تصورات مختلفی از آسانسور داریم. عده‌ای باور دارند با متوقف شدن کابین آسانسور بین طبقات احتمال سقوط آن افزایش می‌یابد. مسلماً این تصور غلط است زیرا کابین آسانسورهای استاندارد به وسیله ریل‌های مخصوص، جک‌های پرقدرت و کابل‌های بسیار مقاوم محافظت می‌شوند و بین طبقات با ایمنی بالا حرکت می‌کنند. علاوه بر این کابین آسانسورهای امروزی مجهز به چند ترمز اضطراری است که در صورت وقوع شرایط خاص همه آنها به وسیله سامانه هوشمند کنترل مرکزی فعال و کابین در نزدیک‌ترین طبقه متوقف می‌شود.

برخی هم باور دارند در صورت محبوس شدن در کابین هوای داخل آن به سرعت تخلیه و همه سرنشینان بعد از مدتی دچار خفگی می‌شوند. این اتفاق هرگز رخ نمی‌دهد زیرا دریچه‌هایی برای تهویه هوا در بخش‌های مختلف کابین آسانسور تعبیه شدند که تبادل جریان هوا را به آرامی برقرار می‌کنند. جالب اینکه در کابین آسانسورهای جدید این کار با روشن شدن فن‌های هواساز انجام می‌شود.

چه وقت نباید از آسانسور استفاده کنیم

استفاده از آسانسور محدودیت‌هایی دارد، مثلاً هنگام وقوع زلزله و پس لرزه‌های آن احتمال تخریب اجزای داخلی سازه آسانسور یا آسیب دیدگی سامانه کنترل مرکزی وجود دارد که در این حالت نباید از این وسیله استفاده شود. سیلاب هم چنین شرایطی را ممکن است ایجاد کند و به اجزای الکتریکی آسانسور آسیب برساند. در این وضعیت قطعاً طبقه همکف هر ساختمانی دچار آب گرفتگی می‌شود در نتیجه استفاده از آسانسور ممکن نخواهد بود.

حریق‌ هم عامل بسیار مهمی است؛ دود ناشی از آتش سوزی به وسیله کانال، جداره‌های کابین و دریچه‌های بین طبقات جذب و به داخل کابین نفوذ می‌کند. تنها در این حالت است که احتمال خفگی سرنشینان افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی بهترین راه نجات رفتن به سمت پله‌های فرار است.

© نوشته: محمدجواد نعمتی

6 سال پیش

2 دیدگاه

    1. کاملاً درسته. این شایع ترین نگرانی در مورد آسانسور است ولی باید گفت: اصلا اینطور نیست. ممنون از توجه خوب شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *