چگونه در عکاسی شکست نخوریم

افرادی را می‌شناسم که هر روز با دوربین عکاسی در خیابان راه می‌روند و عکس می‌گیرند اما از نتیجه کارشان اصلاً راضی نیستند و مدام غر می‌زنند و معتقدند در عکاسی شانسی برای پیشرفت ندارند. به این گروه از علاقه‌مندان نکاتی را یادآوری می‌کنم.

وقتی حوصله ندارید عکاسی نکنید:

اگر بدون آمادگی ذهنی و با روحیه‌ی خراب و نگران عکاسی کنید کاری از پیش نمی‌برید. برای آنکه خوب عکس بگیرید ذهن‌تان را به آرامش دعوت کرده و سعی کنید به چیزی غیر از عکاسی فکر نکنید. افراد کم حوصله و نگران بیشتر از بقیه رفتارهای هیجانی دارند و از توجه کردن به جزییات غافل می‌شوند. برای آماده شدن، تمرین یوگا یا چند دقیقه پیاده‌روی بسیار مفید است.

خودتان باشید و تقلید نکنید:

کسب تجربه از سبک یا آثار موفق عکاسان خوب است اما سعی نکنید تمام و کمال از روی دست آنها تقلید کنید. با این کار قدرت خلاقیت و ابتکار عمل را از خودتان سلب می‌کنید. افرادی که بطور مستمر از روی آثار سایر عکاسان تقلید می‌کنند همیشه از نتیجه کارشان ناراضی هستند و خیلی زود تکراری می‌شوند.

اسیر امکانات نشوید:

گاهی با افرادی مواجه می‌شوم که به دنبال خرید دوربین، لنز و فیلترهای گران قیمت عکاسی هستند زیرا اعتقاد دارند با چنین امکاناتی قادر خواهند بود عکس‌های فوق‌العاده‌ای ثبت کنند. بدون شک این افراد بعد از مدتی تمام پس‌اندازشان را خرج می‌کنند و هرگز به نتیجه دلخواه نمی‌رسند. در مقابل، افرادی را می‌شناسم که با حداقل امکانات مانند یک دوربین ساده یا گوشی تلفن همراه عکس‌های ارزشمند و زیبایی می‌گیرند.

از نقد دیگران ناراحت نشوید:

هنر عکاسی زشت و زیبای مطلق ندارد. هر عکسی نقاط ضعف و قوت خودش را دارد که فقط در نگاه تماشاگران و منتقدان دیده می‌شود. اگر نقدهای سازنده و منصفانه بیشتر باشد موفقیت بی‌چون و چرای عکاس در ثبت تصاویر اصیل و باکیفیت اتفاق می‌افتد.

© نوشته: محمدجواد نعمتی

6 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *