چگونه خلاقیت را شکوفا کنیم

تعاریف و مفاهیم خلاقیت در طول زمان تغییر کرده‌ است با این وجود از سال ۱۹۶۲ تعريف جديدي مطرح شد كه در آن خلاقيت را به عنوان روشي براي مسئله گشايي مطرح مي‌كرد. یعنی با حس كردن مسايل يا كاستي‌هاي موجود در داده‌ها و انديشه‌ها فرضيه سازي کرد و با آزمودن روش‌هاي مختلف به نتيجه مناسب دست یافت.

اين اتفاق زماني روی می‌دهد كه انسان بر ذهن خودآگاه و ناخودآگاه خود مسلط باشد. داشتن قدرت شناخت كافي، توانايي‌ فردي و مساعد بودن محيط اجتماعي از مواردي است كه باعث مي‌شود افراد در مسئله گشايي‌ موفق شوند و خلاقیت خود را شکوفا سازند.

* خانواده‌هاي خلاق موفق‌ترند 

اگر در خانواده‌اي با افراد خلاق فرزندي متولد شود او نيز توانايي‌هاي ذهني نسل‌هاي پيشين خود را كسب خواهد کرد هر چند ممكن است مثل آنها رفتار نكند يا به اندازه آنها جست‌وجوگر نباشد. يافته‌هاي جديد علمي اين مسئله را ثابت کرده است؛ محققان تاكيد دارند اگر افراد قوه خلاقيت خود را بالا ببرند مي‌توانند اين خصلت را به نسل‌هاي بعد انتقال دهند.

* هميشه پاي حقيقت در ميان است    

انسانی که برای اولین بار از ترکیب چند ماده خوراکی توانست غذایی خوشمزه تهیه کند، بدون شک خلاقیت بالایی داشته است. افراد خلاق با سختی و پشتکار فراوان ایده‌ ذهن خود را پرورش مي‌دهند و آن را با كشف راه‌حل‌های نو و سودمند شکوفا می‌کنند. گوته، شاعر آلمانی مي‌گويد: «در مورد همه نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها، هميشه یک حقیقت ساده وجود دارد؛ از همان لحظه که شخص تصمیم به انجام کاری نو می‌گیرد، امدادهای غیبی به کمک او می‌آیند.»

* خلاقيت‌هاي كودكان را تقويت كنيد

اگر مي‌خواهيد فرزند شما در آينده فرد خلاقی باشد او را از كودكي ترتيب كنيد و به سمت مهارت‌هاي جديد سوق دهيد. بهتر است به او بگوييد صرفاً از بكار بردن كلماتي مانند بله، خير و هرگز دوري كند.

والدين بايد حس كنجكاوي فرزند خود را تقويت كنند؛ از فرزند خود سوال بپرسند و درباره ايده‌هايي كه دارد گفت‌وگو كنند. بهتر است درباره امور مربوط به کودک از او نظر خواهي شود تا عقايدش مانند بزرگسالان مورد احترام واقع شود. در آخر از فرزند خود بخواهيد كارهاي نيمه تمام را تکمیل كند.

© نوشته: محمدجواد نعمتی

6 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *