پیکان؛ از تولد تا توقف

پیکان از آغاز تولد تا پایان تولید جایگاه خاصی در فرهنگ ایرانی داشت. این اتومبیل با وجود امکانات بسیار محدود در مقایسه با اتومبیل‌های هم نسل خود ارزان قیمت بود و به همین دلیل طرفداران زیادی پیدا کرد. طراحی این اتومبیل از همان ابتدا برای قشر خاص جامعه یعنی کارمندان و کارگران در نظر گرفته شده بود و کمتر اشراف ‌زاده‌ای پای در رکاب آن می‌گذاشت؛ اشراف زادگان از قدیم نگاه چندان خوشایندی به پیکان نداشتند و سوارشدن به مرسدس بنز آلمان را بر نشستن روی صندلی پیکان مونتاژ ایران ترجیح می‌دادند. اقتصاددانان این خودروی کهنه چهل و چندساله را مظهر دوران طلایی اقتصاد ایران می‌دانستند و عقیده داشتند «پیکان ارثی از گذشته برای ماست».

حالا دوازده سال است که پیکان با آن چراغ‌های بزرگ و خیال‌انگیز و سپرهای براق فلزی دیگر در بین ما نیست. با توقف تولید این خودرو گمان می‌رفت خودروسازی کشور راه صعود و پیشرفت را در پیش بگیرد اما در کمال ناباوری در سرازیری سقوط قرار گرفت و همچنان مونتاژکار باقی ماند.

 

* مروری بر سرگذشت پیکان

۱۳۴۶: تولید اولین اتومبیل پیکان – نام اصلی آن کرایسلر آونجر و آروو برپایه هیلمن هانتر است.

۱۳۴۷: معرفی اولین تاکسی پیکان و پیکان وانت

۱۳۴۸: تولید اولین پیکان مدل ۱۷۲۵

۱۳۴۹: تولید پیکان با گیربکس اتوماتیک

۱۳۵۰: تولید اولین پیکان جوانان

۱۳۶۰: تولید پیکان با چراغ‌های بزرگ و نشان دهنده‌های جدید

۱۳۶۹: تولید پیکان با موتور پژو۵۰۴

۱۳۷۰ تا ۱۳۷۸: تولید پیکان با تغییرات جزیی و ادغان موتور آن با بدنه پژو۴۰۵

۱۳۸۲: تولید پیکان با موتور انژکتوری

۱۳۸۴: توقف تولید پیکان

– در تمام این سال‌ها جمعاً بیش از ۱۱ میلیون دستگاه پیکان ساخته شد.

 

© نوشته و عکس: محمدجواد نعمتی

 

1 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *