راز زنبورهای عسل

آيا تاكنون از خودتان پرسيده‌ايد چرا كندوهاي چوبي را با رنگ‌هاي زرد، سبز، آبي و صورتي تزئين مي‌كنند. زنبوردارها مي‌گويند، با اين كار محل فعاليت زنبور طبقه‌بندي شده و تداخلي در فعاليت آنها ايجاد نمي‌شود. زنبورها قدرت تشخيص رنگ فوق‌العاده بالايي دارند و اين رنگ‌ها را به راحتي شناسايي مي‌كند در نتيجه زنبورهاي كندوي آبي هرگز به كندوي زرد وارد نمي‌شوند. این راز زنبورها است.

* راز پرواز  زنبورها:

زنبورها براي پيداكردن بهترين گل‌ها بين ۳ تا ۵ كيلومتر پرواز مي‌كنند و براي توليد يك گرم عسل روي ۵هزار شاخه گل مي‌نشينند. آنها براي توليد يك كيلوگرم عسل حداقل ۲ ميليون مرتبه به سفر خود ادامه مي‌دهند. مقصد زنبورهاي عسل گل‌ها و گياهان معطر و درختان ميوه است.

* فقط ۵ کیلوگرم عسل:

زنبورهاي هر كندو سالانه ۴۰ كيلوگرم گرده، ۴۳ كيلوگرم عسل و ۴۰ كيلوگرم آب مصرف مي‌كنند، محصول نهايي فقط ۵ كيلوگرم عسل خالص است.

* بهترین زمان برداشت عسل:

مناسب‌ترين زمان برداشت عسل اواخر بهمن است؛ در اين هنگام ملكه شروع به تخم‌ريزي مي‌كند و از نيمه دوم اسفند تا اواخر فروردين بيشتر مي‌شود و در ارديبهشت به اوج مي‌رسد. از هفته اول خرداد كندوها به تدريج تكميل مي‌شوند.

* ویژگی‌های عسل طبیعی:

عسل طبيعي شباهت زيادي به روغن‌ جامد دارد و زود در آب حل نمي‌شود، از طرفي مزه گس و بوي معطري دارد كه از بين نمي‌رود. فراموش نكنيد با حرارت دادن عسل طبيعي به ميزان ۴۵ درجه سانتي‌گراد آنزيم‌ها و مواد مغذي آن از بين مي‌رود. بهتر است عسل طبيعي را در محل خنك و دور از نور آفتاب نگه‌داري كنيد.

© نوشته: محمدجواد نعمتی

6 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *