رقص مرگ در ریه سیگاری‌ها

طرفداران دخانیات دنیایی پر از دود و لذت‌های زودگذر دارند و حاضرند بخاطر آن از جان، خانواده و اطرافیان خود بگذرند. خرید یک نخ سیگار یا بسته تنباکوی قلیان اگر چه در مقابل هزینه‌های امروزی هرگز دیده نمی‌شود اما به مرور زمان بلایی مهلک به بار می آورد که هرگز نمی‌توان آن را جبران کرد. ماجرای دخانیات قصه تکراری آدم هایی است که دانسته یا ندانسته به سراغ محصولی رفته‌اند که انتهایی جزء بیماری، رنج و مرگ ندارد.

ثابت شده دود ناشی از سوختن مواد دخانی حاوی ۴ هزار ماده سمی می‌باشد و سرطان‌زایی ۱۲ مورد آن به اثبات رسیده است. متاسفانه هر ۶ ثانیه یک نفر در جهان و هر ۶۰ ثانیه یک نفر در ایران به دلیل استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد.

سیگار فروشی چقدر سود دارد

این روزها دکه‌های مطبوعاتی، سوپرمارکت ها و سیگارفروشان دورگرد بیشترین سهم توزیع محصولات دخانی در اختیار دارند. خوشبختانه چندسالی است که تبلیغ و نمایش آشکار مواد دخانی در فروشگاه ممنوع شده و اغلب فروشندگان نیز به مشتریان زیر ۱۸ سال فرآورده دخانی عرضه نمی‌کنند با این حال آنها اذعان می‌کنند فروش دخانیات درآمد خوبی دارد.

سعید، خواربار فروش یکی از محله‌های شمالی تهران می‌گوید: تقاضا برای سیگار مانند کالاهای خوراکی است و در روزهای منتهی به تعطیلات تمایل به استفاده از آن بیشتر می‌شود. من به طور متوسط روزانه ۱۲ تا ۱۵ پاکت سیگار می‌فروشم و حدود ۶ پاکت نخ فروشی دارم.

به گفته این فروشنده تعداد مردان و زنان خریدار سیگار تقریبا برابر است و تقاضا در بین جوان‌ترها بیشتر شده است.

ناصر، روزنامه فروش فعال در مرکز تهران به نکات مشابهی اشاره می‌کند. به گفته او با گسترش شبکه‌های مجازی دیگر فروش روزنامه و مجله سودآور و مقرون به صرفه نیست اما تنقلات و سیگار همچنان فروش خوبی دارند و مخارج دکه را تامین می کنند.

او می گوید: به نوجوان‌ها سیگار نمی‌فروشم زیرا آنها را مانند برادر و خواهر کوچکترم دوست دارم؛ البته کسانی را می‌شناسم که بدون محدودیت به هر قشری سیگار، توتون و تنباکو می‌فروشند ولی چاره‌ای هم ندارند و مقصر نیستند زیرا هزینه‌ها هر روز بالا می‌رود و باید از جایی تامین شود. اگر سیگارفروشی از دکه‌ها حذف شود عملا دکه‌داری بی‌فایده است.

میانگین فروش مواد دخانی در یک فروشگاه یا دکه روزنامه فروشی روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزارتومان است و گاهی این رقم از مرز ۵۰۰ هزارتومان نیز می‌گذرد.

سموم موجود در یک نخ سیگار

بوتان: عدم فعاليت صحيح مغز و دستگاه عصبي

كادميوم: نارسايي جنسي در زنان و مردان

اسيد استاريك: گرفتگي عروق خوني

هگزامين: كاهش فعاليت مغز و افزايش اختلالات عصبي

تولوئن: ايجاد سرطان در دستگاه گوارش

نيكوتين: افزايش تپش قلب، فشار خون و كاهش اشتها

آمونياك: تخريب بافت هاي قلبي و عروقي

اسيد استيك: با اثر خورندگي در بافت هاي گوارشي

متان: ايجاد بوي بد دهان، نقص در دستگاه تنفس و خون

آرسنيك: جلوگيري از فعاليت كليه‌ها و ايجاد شوك گوارشي

كربن: عدم دريافت منظم اكسيژن و عامل اول شكل گيري سرطان

متانول: نقص در دستگاه تنفسي، بينايي و كاهش سطح هوشياري

© نوشته: محمدجواد نعمتی

6 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *