داوری ویدیویی در جام جهانی ۲۰۱۸

فوتبال یک صنعت چند میلیارد دلاری است و به دنبال آن میلیاردها نفر در سراسر جهان این ورزش پرهیاهو و حاشیه‌ساز را پیگیری می‌کنند. بنابراین در این عرصه تعجب آور نیست که هر از گاهی خبر استفاده از تکنولوژی جدیدی به گوش برسد. شرکت‌های زیادی در سراسر جهان به دنبال معرفی و توسعه فناوری‌های جدید برای افزایش هیجان و سودآوری بیشتر فوتبال هستند و معمولا در رویدادهای مهم برخی را معرفی می‌کنند.

قابل انکار نیست که فناوری در مسابقات فوتبال نقش مهمی برای بازیکنان، سازمان‌دهندگان و تماشاگران ایفا می‌کند و بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نیز از این قاعده مستثنا نیستند. به یاد داریم که در آخرین جام جهانی در برزیل، تکنولوژی خط دروازه معرفی شد. اکنون داوران ویدیویی معرفی شده و عملکرد آن در جام جهانی پیش‌رو در حال توسعه است.

در سیستم جدید داوران می‌توانند وضعیت بازی مانند اهداف، مجازات‌ها، کارت قرمز و نظایر آن را تغییر دهند. این تکنولوژی در چندین مسابقه از جمله جام حذفی مورد آزمایش قرار گرفت و نتایج مختلفی را در پی داشت. عده‌ای مصمم به توسعه و تکمیل آن بودند و برخی نظر به حذف آن داشتند. هر چند این سیستم قبلا در مسابقات پرطرفداری مانند راگبی، تنیس و کریکت بکارگرفته شد و موفقیت آمیز بود.

فیفا استفاده از داوران ویدیویی را برای ۶۴ بازی جام جهانی روسیه محدود نکرده است. یک تیم تخصصی برای این منظور تشکیل شده و در اتاق عملیات ویدیویی مرکز پخش بین المللی مسکو قرار خواهند داشت تا به عملکرد آن نظارت کنند.

© نوشته: محمدجواد نعمتی

© عکس: RTL

منبع: فوربس

6 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *