ایرانگردی در نوروز

ايران پهناور ديدني‌هاي فراواني دارد و نوروز فرصت خوبي براي آشنايي با آنها در سفرهاي دوستانه و خانوادگي است. اگر در روزهاي تعطيل سال نو، قصد ايران‌گردي داريد اين راهنما را به دقت مطالعه كنيد و مطمئن باشيد حسابي به دردتان مي‌خورد زيرا جاذبه‌هاي گوناگون و متفاوتي از اين سرزمين را مقابلتان قرار مي‌دهد. پس فرصت را از دست ندهيد و همين حالا بارو بنديل خود را ببنديد.

* مازندران : جنگل‌ عباس آباد

اين پهنه جنگلي جز نمونه‌هاي باقي‌مانده از جنگل‌هاي هيركاني ناحيه خزري است كه ميليون‌ها سال قبل تشكيل شدند و همچنان به حيات خود ادامه مي‌دهند.

جنگل عباس‌آباد با ۲۰ هزار هكتار مساحت از جنوب كلاردشت آغاز مي‌شود و به شهرستان تنكابن مي‌رسد. در ميان گونه‌هاي درختي اين جنگل ممرز، بلوط ، خرمندي ، توسكا ، لرگ ،‌راش ، داغداغان ،‌انجيلي و افرا شاخص‌ترند و از بين گونه‌هاي درختچه‌اي ازگيل ، وليك ، انار ، عشقه ، تمشك و آلوچه قابل توجه هستند.

فراموش نكنيد جاده ۱۲ كيلومتري جنگل عباس آباد كمي شيب دارد و در قسمت‌هايي كاملا كوهستاني مي‌شود به‌طوري كه تردد اتومبيل‌‌هاي سنگين و اتوبوس‌ها را با مشكل رو‌به‌رو مي‌كند.

* آذربايجان غربي: ماكو

اين شهر در شمال غربي ايران و در نزديكي نقطه مرزي با تركيه قرار دارد و يكي از مهمترين مقاصد زميني ترانزيت كالا به دو كشور محسوب مي‌شود. ماكو از نظر جاذبه‌هاي طبيعي و تاريخي منطقه ويژه‌اي است به‌طوري كه اماكني مانند آبگرم‌ها، مساجد تاريخي، كليساهاي باستاني، قله‌ها و مناطق حفاظت شده در آن بسيار يافت مي‌شود.

در بين آبگرم‌هاي آن « باش كندي » در فاصله ۱۳ كيلومتري جاده ماكو- بازرگان و چشمه معدني « ديزج » اهميت بيشتري دارند و در طول سال پذيراي ميهمانان داخلي و خارجي بسياري است.

* اصفهان : گلپايگان

اين شهر در فاصله ۱۵۶ كيلومتري غرب اصفهان و در ميان كوه‌هاي خوانسار قرار دارد و در بهار از آب و هواي معتدل و مطبوعي برخوردار است. در اين شهر ۸۳ بقعه قرار داشته و منطقه حفاظت شده « شكارگاه موته » در اطراف آن واقع شده است.

اين شهرستان به سبب داشتن چشمه‌هاي تراورتن ساز اهميتي جهاني دارد. اگر براي ايران گردي به اصفهان سفر كرديد قسمتي از برنامه خود را به بازديد از اين شهر اختصاص دهيد و براي خوردن نهار جايي قرار نگذاريد، زيرا رستوران‌هاي اصفهان با كباب مخصوص و دوغ محلي از شما پذيرايي مي‌كنند.

* بوشهر: بندر سيراف

اين بندر يا اردشير آب توسط اردشير بابكان ساخته شد و يكي از مهمترين بنادر تجاري و نظامي زمان خود بود و سهم قابل توجهي در تجارت مرواريد جهان داشت.

به‌طوري كلي اين بندر يك دژ مستحكم نظامي در اواخر دوره ساساني است و محله‌هاي اعيان نشين آن در فاصله سده‌هاي سوم و چهارم قمري شكل گرفته‌اند. كوره‌هاي سفالگري، آرامگاه‌ها، كاخ‌ها و خانه‌هاي قديمي، كوره شيشه‌گردي و كاروانسرا از بناها و مكان‌هاي تاريخي اين بندر به شمار مي‌روند.

* زنجان : ارگ سلطانيه ابهر

اين ارگ كهن‌ترين دژ باستاني ايران ناميده مي‌شود و بنايي مربع شكل است كه هر ضلع آن ۴۵۰ متر طول دارد. محدوده ارگ از دو بخش خندق و حصار تشكيل شده است كه به صورت مستطيل از سنگ سبز تراشيده شده و ۱۶ برج و دروازه بسيار زيبا از آن محافظت مي‌كند.

اين مجموعه تاريخي يكي از نمونه‌هاي منحصر به فرد معماري دوره مغول‌ها است و عناصر مختلف شهري نظير مدرسه، درمانگاه، دادگاه، عبادتگاه و مسجد در آن ديده مي‌شود.

* سمنان : شهرستان شاهرود

اين شهر، حد فاصل دو نوع آب و هوای خشک و کویری، در جنوب و مرطوب و پرباران در شمال قرار دارد و جز شهرهاي خوش آب و هواي ايران شناخته مي‌شود. اين شهر ۴۰۰ كيلومتر تا تهران و ۵۰۰ كيلومتر تا مشهد فاصله دارد و در آن آرامگاه‌هاي « ابن يمين فريومدي »، «‌ بايزيد بسطامي »، « سيخ ابوالحسن خرقاني » به همراه برج‌هاي كاشانه و مزج به چشم مي‌خورد. تپه‌هاي خوريان و سنگ چخماغ، قلعه پارت‌ها، چشمه مهاجرت، مسجد جامع بسطام، يخچال‌هاي عباس آباد و ميان آباد و بازار تاريخي شاهرود از ديدني‌هاي شگفت‌انگيز اين شهرستان است.

* گلستان : پارك ملي

پارک ملی یا جنگل گلستان منطقه حفاظت شده‌ای در شرق اين استان و غرب استان خراسان شمالی است. پارک گلستان، قدیمی‌ترین پارک ملی ثبت شده در کشور ایران و پناهگاهی کم‌نظیر برای حیات‌وحش است که ۱۳۵۰ گونه گياهي و ۳۰۲ گونه جانوري، از جمله نیمی از پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع از مساحت خود جای داده‌است.

ورود به محدوده حيات وحش پارك بدون هماهنگي با اداره محيط زيست استان ممنوع است اما در اطراف آن محل‌هاي مناسبي براي اسكان مسافران و گردشگران پيش بيني شده و تورهاي اختصاصي براي بازديد از جاذبه‌هاي حفاظت شده پارك برگزار مي‌شود.

در بين ديدني‌هاي پارك ملي گلستان ۲۰ چشمه ، گل‌هاي كمياب و آبشارهاي گوناگون قرار دارد.

© نویسنده: محمدجواد نعمتی

5 سال پیش

2 دیدگاه

  1. با شروع دوران پساکرونایی اولین اقدام برای رهایی از انزوا سفر رفتنه.
    از دیدنیهایی که به اونها اشاره کردین ماکو جاییکه برای دیدنش باید بار و بندیل ببندم و برم.
    ممنون از مطلب تون

    1. بله واقعا ماکو و به طور کلی استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و کردستان و کرمانشاه و ایلام از جاهایی هست که به نظرم هر ایرانی حداقل باید یک مرتبه به اونجا سفر کنه. طبیعت بی نظیر، تمدن غنی و مردمان فوق العاده مهمان نواز و شریفی داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *