فیلمبرداری با دوربین عکاسی

این روزها بسیاری از افراد برای تولید ویدیوهای کوتاه، فیلم‌های مستند یا حتی مصاحبه‌های تلویزیونی به جای استفاده از دوربین‌های فیلمبرداری به سراغ دوربین‌های عکاسی با قابلیت فیلمبرداری می‌روند. این شیوه خاص ایران نیست و امروزه بسیاری از هنرمندان جهان به ویژه مستندسازان از دوربین‌های عکاسی برای تولید آثار ویدیویی استفاده می‌کنند.

اولین دلیل گرایش افراد به قابلیت‌های فیلمبرداری دوربین‌های عکاسی مواردی مانند قیمت، سهولت استفاده، دقت سنسور و لنز در برداشت تصاویر گوناگون به ویژه شات‌های کلوزآپ یا ماکرو همچنین عدم وابستگی به تجهیزات جانبی مانند سه پایه‌های سنگین و کارت صدای اکسترنال است.

باید توجه داشت دوربین‌های دیجیتال باتوجه به قطع و نوع سنسور خروجی‌های ویدیویی متفاوتی دارند به این معنی که در مواردی کیفیت فیلم پایین‌تر یا بالاتر از دوربین‌های رایج فیلمبرداری است. در گذشته دوربین‌های دیجیتالی که از سنسور CCD فول یا کراپ‌دار استفاده می‌کردند با وجود نویز رنگی کمتر همواره با مشکل افزایش دما و انرژی روبه‌رو بودند. این عامل سبب می‌شد ضبط فیلم‌ در کارت حافظه داخلی دستگاه محدود به ۳۰ دقیقه شود.

ورود گسترده سنسورهای CMOS و Exmor این معادله را تغییر داد و سبب شد دوربین‌ها اندکی جمع و جورتر، دمای عملکردی آنها پایین‌تر و مصرف انرژی بهینه‌تر باشد. با این وجود در بعضی دوربین‌های مجهز به سنسورهای پیشرفته نویز رنگی افزایشی است و همین عامل ضرورت اصلاح رنگ و نویزگیری را دوچندان می‌کند.

اکنون با ورود دوربین‌های بدون آینه و کامپکت‌های پیشرفته رقابت برای کسب عنوان قهرمانی برترین خروجی‌ ویدیویی دوربین‌های عکاسی سخت‌تر شده است هر چند که تفاوت قائل شدن میان تولیدکنندگان بسیار دشوار است. تجربه نگارنده از کارکردن با دوربین‌های مختلف عکاسی و فیلمبرداری نشان می‌دهد هر دوربینی برای هر کاری ساخته نشده است. در حقیقت شما به عنوان هنرمند یا علاقمند عکاسی یا فیلمبرداری نیاز دارید براساس نوع سوژه و شرایط فنی مورد نظرتان دوربین خاصی انتخاب و از ابتدا تا انتهای اثر را با آن تولید کنید.

باید توجه داشت استفاده از دوربین‌های غیرهمنام به ویژه در پروژه‌های ویدیویی متوسط و بزرگ به سبب معماری‌های متفاوت سنسور و موتورپردازش تصویر اقدام پسندیده و حرفه‌ای نیست. دلیل آن تفاوت بین کیفیت و میزان رنگ تولیدی در دوربین‌ها است که در صورت بی‌توجهی سبب اتلاف زمان برای همسان‌سازی تصاویر و در نهایت افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.

پیشنهاد می‌کنم قبل از اجرای هر پروژه فیلمبرداری حتماً دوربین مورد نظر خود را براساس مختصات همان پروژه انتخاب و کار را تا انتها با همان دوربین پیش ببرید.

©  نویسنده: محمدجواد نعمتی

3 سال پیش

4 دیدگاه

  1. منم دقیقا موافقم که برای هر کاری باید دوربین خاصی استفاده بشه ولی خدایی دوربین های عکاسی خیلی کار دارن تا به حد و اندازه دوربین های فیلم برداری برسن چون خیلی پیش رفته شدن و امکاناتشون خیلی خیلی زیاده.

    1. بله درست میفرمایید ولی سهولت استفاده از دوربین های DSLR برای فیلمبرداری را نمی توان نادیده گرفت.

  2. آقای نعمتی مطلبتون عالی بود واقعاً فکر میکردم همه دوربینها مثل هم کار میکنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *