ناهار بالای آسمان‌خراش

این خطرناکترین و در عین حال زیباترین استراحت ناهار است که تاکنون ثبت شده است. ۱۱ مَرد، خیلی شاد و سرخوش مشغول غذا خوردن، گپ زدن و دود کردن سیگار هستند، گویی که ۸۴۰ فوت بالاتر از منهتن نیستند. هیچ چیزی آنها را محافظت نمی‌کند به جز همان تیرآهن نازک که روی آن نشسته‌اند. این نهایت راحتی است.

این افراد از جمله کارگران ساختمانی شاغل در پروژه ساخت مرکز راکفلر که امروز آن را با عنوان ساختمان جنرال الکتریک GE می‌شناسیم، هستند. گفته شده این عکس در ۱۹۳۲ میلادی به عنوان بخشی از یک کارزار تبلیغاتی برای مجموعه عظیم آسمان خراش‌های منهتن صحنه آرایی و ثبت شده است.

هویت عکاس و بیشتر آن کارگران هنوز به عنوان یک معما باقی مانده است. با این حال عکاسانی مانند چارلز سی اِبتس، توماس کلی و ویلیام لفتویچ همه در آن روز حضور داشتند و مشخص نیست کدام یک این عکس را گرفته است. این تصویر جسورانه بعد از گذشت ۸۸ سال همچنان به نمادی از مقاومت و جاه طلبی آمریکایی بدل شده است. از سوی دیگر ناهار بالای آسمان خراش پرفروش ترین عکس تاریخ لقب گرفته و آژانس عکس Corbis آن را بازتولیدترین تصویر آرشیوی خود معرفی کرده است.

© نویسنده: محمدجواد نعمتی

برگردان به فارسی از TIME

3 سال پیش

3 دیدگاه

  1. یه کافه توی خیابون انقلاب هست که این عکس و زده به دیوارش همش فکر میکردم فتوشاپ باشه نمیدونستم یه همچین تاریخی پشتت هست
    مرررررررررررسی

    1. قدری سخته ولی تعداد زیادی از معروف ترین عکس های جهان دقیقا به شیوه صحنه آرایی ثبت شدن. ممنون از توجه و نگاه پرمهر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *