فضا به روایت سیروس برزو

دنیای فضانوردی و زندگی در فضا برای همه جذاب است و ناخواسته ما را هیجان‌زده و کنجکاو می‌کند. بدون تردید حقیقت با آنچه تصور می‌کنیم فرق دارد. هر سفینه‌ای که به فضا پرتاب می‌شود مجموعه‌ اقدامات بسیار پیچیده، دقیق و حساس علمی را پشت سر می‌گذارد تا در نهایت سرنوشت یک ماموریت فضایی مشخص شود.

جالب است بدانید وسایل و ملزومات فضایی با دست ساخته می‌شوند که نشان از اهمیت و حساسیت آنها دارد. من این موضوع را وقتی که می­خواستم مجموعه کارت پستال‌های استاد فرشچیان را به «پاول وینوگرادوف» بدهم تا به سفینه‌اش ببرد و در فضا آنها را به نمایش بگذارد درک کردم. زمانی که برنامه قطعی شد به من گفتند ۳ماه قبل از پرتاب موشک باید کارت پستال‌ها را تحویل بدهم تا محاسبات دقیق ریاضی برای ورود آنها به فضاپیما انجام شود.

فضانوردها علاوه بر توانمندی جسمی و هوش بالا همیشه مهربان هستند و حسادت، تکبر و بدبینی در وجود آنها جایگاهی ندارد چه بسا در تاریخ سفرهای فضایی افرادی بودند که به این دلایل از رفتن به فضا بازماندند.

فراموش نکنیم ماموریت‌های فضایی با وجود همه پیشرفت‌های علمی بازهم خطرات و دردسرهای خاص خودش را دارد و تمام فضانوردها برای پیشرفت علم این سختی‌ها را می‌پذیرند.

زندگي خارج از جو

سال‌هاي زيادي است كه حضور دايمي انسان در سياره‌هاي ديگر به بحث گذاشته مي‌شود. واقعيت اين است كه در سال ۱۳۴۰ انسان براي اولين بار از جو زمين خارج و به سياره‌اي ديگر پرتاب شد، آن زمان دانش فضايي بسيار ناچيزي بود و حتي سفينه‌‌اي كه يوري گاگارين روسي را به فضا برد، به صورت خودكار هدايت مي‌شد.

آن موقع تصور اين بود كه فضانورد ممكن است در جريان عمليات فضايي مشاهير خود را از دست بدهد و ديگر قادر به كنترل سفينه نباشد. وقتي گاگارين به زمين بازگشت دانشمندان مختلفي از او بازجويي كردند كه حاصل اين گفت‌وگوها بيش از ۷۰ صفحه سند از جزيي‌ترين رفتارهاي او در فضا است. اين مسايل نشان مي‌دهد دغدغه اقامت انسان در بالای جو از گذشته مطرح بوده و امروز با وجود پيشرفت‌هاي علمي زيادي كه در رابطه با علوم فضايي صورت گرفته است باز هم چنين وسواس‌هايي وجود دارد.

© نوشته: محمدجواد نعمتی

6 سال پیش

1 دیدگاه

  1. چقدر جاااالب… نمی دونستم که آثار استاد فرشچیان همراه فضانوردان به فضا فرستاده شده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *