چرا باید به طبیعت پناه ببریم

طبیعت از قابل اعتمادترین تقویت‌کننده‌‌های جسمی و روانی است، به همین دلیل توصیه می‌شود افراد زمان بیشتری را خارج از منزل و در عرصه‌های طبیعی بگذرانند. برای اثبات اهمیت طبیعت‌گردی ۱۱ دلیل مهم وجود دارد.

  1. تقویت حافظه کوتاه مدت

دانشگاه میشیگان در یک مطالعه علمی از دانش آموزان خواست در آزمون سنجش حافظه کوتاه مدت شرکت کنند. داوطلبان به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول در اطراف یک مزرعه مشغول پیاده‌روی شدند و گروه دوم این کار را در حاشیه یک خیابان شلوغ انجام دادند. شرکت‌کنندگان بعد از بازگشت دوباره در این آزمون شرکت کردند. پس از بررسی نتایج بدست آمده مشخص شد عملکرد حافظه کوتاه مدت گروهی که در اطراف مزرعه و میان درختان پیاده‌روی کرده بودند تقریباً ۲۰درصد بیشتر از گروه حاضر در شهر بود.

  1. بازسازی ذهن و رفع خستگی

زیبایی‌های موجود در طبیعت احساس هیجان انسان را افزایش داده و سبب بازسازی ذهن و رفع خستگی می‌شود.

  1. تسکین استرس

سطح هورمون کورتیزول افرادی که در مناطق جنگلی زندگی می‌کنند نسبت به افرادی که در شهر ساکن هستند پایین است. همچنین در مقایسه این دو سبک از زندگی مشخص شد ریتم قلب ساکنان مناطق جنگلی طبیعی‌تر از شهرنشینان است. به همین دلیل متخصصان برای بهبود افراد مبتلا به استرس «جنگل درمانی» را توصیه می‌کنند. جالب اینکه تماشای یک منظره طبیعی از پشت پنجره نیز این حس خوشایند را ایجاد خواهد کرد.

  1. کاهش التهاب‌های جسمی

التهاب یک فرایند طبیعی از سوی بدن برای پاسخ به مخاطرات و تهدیدهای دستگاه ایمنی است. حضور در طبیعت می‌تواند از میزان التهاب‌های جسمی و روحی بکاهد. نتیجه یک مطالعه علمی در سال ۲۰۱۲ نشان داد سالمندانی که به جنگل و مناطق طبیعی می‌روند فشار خون پایین‌تر، مشکلات پوستی کمتر و انگیزه بیشتری برای ادامه زندگی دارند.

  1. بینایی بهتر

یک تحقیق جامع در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ نشان داد کودکانی که در فضای باز حضور دارند کمتر به نزدیک بینی دچار می‌شوند زیرا جزییات اطراف خود را با دقت بیشتری نگاه می‌کنند. به همین دلیل است که پزشکان به خانواده‌ها توصیه می‌کنند زمان حضور کودکان و نوجوانان در خارج از منزل را افزایش دهند.

  1. بهبود تمرکز

محیط طبیعی و فعالیت‌های خارج از منزل سبب بهبود عملکرد مغز و تمرکز می‌شود. در یک مطالعه تحقیقاتی مشخص شد افرادی که در طبیعت پیاده‌روی می‌کنند بسیار آرام‌تر از زمانی هستند که در شهر حضور دارند. از این‌رو برای داشتن تمرکز بهتر است حداقل۲۰دقیقه در طبیعت پیاده‌روی کنید.

  1. کشف خلاقیت

ساده‌ترین و موثرترین روش برای رشد خلاقیت «طبیعت درمانی» است. دانشمندان می‌گویند حضور و پیاده‌روی در طبیعت سبب بازیابی و بهبود قدرت حافظه می‌شود و تا ۵۰درصد خلاق‌های ذهنی افراد را افزایش می‌دهد.

  1. پیشگیری از بیماری‌های مهلک

طبیعت‌گردی ضد بیماری‌های مهلک است. محققان ژاپنی می‌گویند در مناطقی با پوشش گیاهی وسیع مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های مهلک پایین است، از سوی دیگر به سادگی می‌توان عادت‌های غلط فردی و اجتماعی از جمله «سیگار کشیدن» را با حضور در طبیعت کنترل کرد.

  1. تقویت ایمنی بدن

محیط‌های طبیعی تاثیر مثبتی بر عملکرد سیستم ایمنی بدن انسان دارد و به طور کلی احتمال ابتلا به سرماخوردگی، خارش پوست، سردرد و عفونت‌های تنفسی را کاهش می‌دهد.

  1. بهبود عارضه‌های روحی و روانی

ثابت شده علایم عارضه‌های روحی و روانی از جمله اضطراب، افسردگی و سایر بیماری‌های مشابه با فعالیت‌های خارج از منزل به شدت کاهش می‌یابد. جالب اینکه اثر مثبت آن در افرادی که با بیماری‌های روحی و روانی دست و پنجه نرم می‌کنند محسوس است. بدون شک پیاده‌روی در جنگل اثربخشی بیشتری خواهد داشت و معمولاً با کاهش اضطراب و بهبود خلق و خوی افراد همراه است.

  1. کاهش مرگ و میرهای زودرس

محققان هلندی با بررسی ۲۵۰۷۸۲ نفر  نتیجه گرفتند فضای سبز و زندگی در طبیعت با سلامت عمومی مردم رابطه نزدیکی دارد و عمر آنها را طولانی می‌کند. آنها در بررسی‌های خود دریافتند که مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های مهلک قلبی، ریوی، کلیوی و نظایر آن ۱۲ درصد کمتر می‌شود. دلیل این امر کاهش استرس، افزایش فعالیت بدنی، تنفس هوای سالم‌تر و بهبود ارتباطات اجتماعی است.

© برگردان به فارسی: محمدجواد نعمتی

به نقل از: بیزنس اینسایدر

6 سال پیش

2 دیدگاه

  1. مطلب خیلی خوبی بود
    برای پیشگیری بیماریهای روانی، افسردگی و … بطور جدی باید به طبیعت پناه ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *