برای آغاز سفر ابتدا باید گواهینامه رانندگی و سپس یک دستگاه موتورسیکلت سرحال داشته باشید. اگر در بازار داخلي سري بچرخانيد با مدلهاي جذاب و پرطرفداري روبرو خواهيد شد. اما كدامشان ميتواند موتورسيكلت مسافرتي شما باشد؟ به یاد داشته باشید برابر قوانين راهنمايي و رانندگي استفاده از موتورسيكلتهايي با پیشرانه پرحجم ممنوع است و پليس از تردد اين وسايل جلوگيري ميكند. پس بايد از بين مدلهاي ۱۲۵، ۱۵۰، ۱۸۰، ۲۰۰، ۲۲۰، ۲۴۵ و ۲۷۵ سيسي يكي را انتخاب كنيد.
براي سهولت در انتخاب با یکی از فروشندگان معتبر موتورسيكلت تماس گرفتم و از او خواستم از بين مدلهاي موجود يكي را پيشنهاد دهد. به گفته این فروشنده، موتورسيكلتهاي ۱۲۵ تا ۱۸۰ سيسي عمدتا براي مصارف شهري كاربرد دارند، به این دلیل كه تنه سبك، چرخهاي كوچك و قدرت محدودی دارند که بيشتر به درد حركت در ترافيك شهری ميخورند. ولی موتورسيكلتهاي ۲۰۰ سيسي و بالاتر به مراتب ایدهآلترند به شرط آنکه در کارخانه سازنده با قطعات مرغوب سرهم شده باشند. این گروه از موتورسیکلتها به دليل شتاب و قدرت مناسب از عهده مسيرهاي سخت بر آمده و فاصله بينشهرها را با آسودگی بیشتری طی میكنند.
يك موتورسيكلت مسافرتي بايد ايمن، چابك و بادوام باشد. ايمني موتورسيكلت ابتدا در طراحي و سپس در ترمزها، تايرها و فرمان خلاصه میشود. پس از آن شتاب و توليد قدرت مناسب شرط سفر با این وسیله است كه از طريق نيروي محركه يكنواخت تامين ميشود؛ در این میان موتورسیکلتهای دوسیلندر و بیشتر کارایی بالاتری دارند. در نهايت به دوام ميرسيم كه ارتباط مستقيمي با کارخانه سازنده، قطعات و نحوه نگهداري مالک دارد.
بیشتر موتورسیکلتهای موجود در بازار کشور به تنهايي برای مسافرت رفتن كارايي ندارند و بايد برای آمادهسازي و تيونينگ آنها اقدام شود. به طور معمول در بحث آماده سازی موتورسیکلتهای استاندارد و تبدیل آنها به موتورسیکلتهای مسافرتی مواردی مانند نصب جعبه و کیف مخصوص، لوازم تعمیر و نگهداری، تعویض رینگ و تایرها و البته تغییرات جزیی تنه امری عادی است که بدون احتساب قیمت خالص موتورسیکلت رقمی تا ۱۵میلیون تومان و حتی بیشتر را طلب میکند. به یاد داشته باشید هرچه بار وارده بر موتورسیکلت کمتر باشد عملکرد بهتر و مصرف سوخت پایینتری خواهد داشت؛ پس تا میتوانید سبک سفر کنید.
© نوشته: محمدجواد نعمتی
© عکس: Tiguan-Silkroad