يويو، اسباب بازی خاطره‌انگیز

یویو اسباب بازی خاطره‌انگیزی برای همه ماست؛ این وسیله با استفاده از پلاستیک یا چوب ساخته مي‌شود و از ریسمانی که یک سوی آن به جسمی قرقره‌ای شکل بسته شده است، بالا و پايين مي‌رود. استفاده از مدل‌هاي تكامل يافته این اسباب بازی در ابتداي قرن بيستم رواج یافت. ساده‌ترین روش بازی با این وسیله آن است که نخست ریسمان را با دست به دور قسمت اتصال‌دهنده مي‌پيچيم؛ سپس آن را به سمت پایین پرتاب مي‌كنيم. ابتدا جسم سنگين قرقره‌ با بازشدن نخ به سمت پایین حرکت می‌کند و با ادامۀ چرخش قرقره در نتيجه عاملي به نام اینرسی، ریسمان دوباره پیچ می‌خورد و جسم به سمت بالا باز مي‌گردد و دوباره آماده پرتاب مي‌شود.

اكنون در سراسر جهان بيش از ۷۰ شركت تجاری يويو مي‌سازند. بسياري از اين شركت‌ها سازنده يويو پلاستيكي هستند و برخي مثل Pink Wood يويو را با چوب كاج، بلوط، صنوبر و افرا تولید و بدنه آن را با اشكال مختلفي تزئين مي‌كنند.

جالب اینکه از ابتداي سال ۲۰۰۵ تا پايان سال ۲۰۱۳ بيش از ۵۵ ميليون يويو در سراسر جهان فروخته شد كه از اين تعداد ۲۰ ميليون يويو چوبي بودند. تقاضا برای خرید یویو با وجود اسباب بازی‌های مدرن و الکترونیکی همچنان وجود دارد و مشتریان فراوانی برای خرید این وسیله ساده تفریحی پول پرداخت می‌کنند. قیمت يويو بين ۳ تا ۲۵۰ دلار است.

© نوشته: محمدجواد نعمتی

© عکس: tomkuhn

6 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *