حقایقی درباره شیشه‌های سولار اتومبیل

گرمای سوزان تابستان یا گردوغبار و باران می‌تواند بر روی وسیله نقلیه و عملکرد راننده اثر منفی بگذارد. بالا رفتن درجه حرارت کارکرد صحیح سامانه تهویه هوا را مختل می‌کند و شرایط ناراحت کننده‌ای برای سرنشینان به وجود می‌آورد. برای مقابله با تمام مسایلی که گفته شد، چند سالی است شیشه‌های سولار کنترل کننده نور و دمای خورشید معرفی شده‌اند و به نظر می‌رسد یک راه حل ساده و ایده‌آل برای افزایش راحتی و ایمنی سفر با اتومبیل است.

این شیشه‌ها از دو ورقه شیشه و یک لایه پلاستیکی بنام اینترلایر ساخته شده‌اند که معمولاً در افزایش قدرت و استحکام شیشه بسیار موثر است. اینترلایر قبل از ساخت شیشه اتومبیل با یک لایه جاذب اشعه‌های مضر UV و IR تقویت می‌شود و قادر است تا ۹۹درصد این پرتوها را جذب کند.

از مزایای جالب توجه این شیشه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شیشه‌های جاذب خورشیدی به میزان ۱۵درصد کارایی اتومبیل را افزایش می‌دهند و باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش انتشار دی‌اکسید کربن می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیل عمده آن کاهش محسوس دمای داخل کابین و نیاز کمتر به استفاده از دورهای بالاتر سامانه تهویه مطبوع است.
  2. آسیب اشعه ماورای بنفش و مادون قرمز بر سلامت چشم‌ها و پوست بر کسی پوشیده نیست. اتومبیل‌های مجهز به شیشه جاذب خورشیدی تا ۹۹درصد از راننده و سرنشینان در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کند و می‌توان بدون استفاده از عینک آفتابی مسافت‌های طولانی را در جاده‌های خشک و آفتابی رانندگی کرد. همچنین این شیشه‌ها از تغییر رنگ پوست جلوگیری کرده و مشابه کرم‌های ضدآفتاب با درجه حفاظتی ۵۰+ عمل می‌کند. در مجموع می‌توان نتیجه گرفت با استفاده از این شیشه‌ها خطر ابتلا به آب مروارید، قرمزی چشم، آفتاب سوختگی و پیری زودرس به مقدار زیادی کم می‌شود.
  3. بنابر گزارش موسسه ارزیابی کیفیت خودروهای اروپا عامل فرسودگی قطعات داخلی اتومبیل‌ها تابش مستقیم و گرمای شدید آفتاب است. شیشه‌های جاذب خورشیدی از وسایل و ادوات داخل اتومبیل به ویژه فرمان، صندلی‌ها، کلیدهای کنترل و قسمت‌های تزئینی ساخته شده با چوب محافظت می‌کند. در نتیجه هزینه نگهداری این قطعات به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد و طول عمر مفید آنها بالا می‌رود.

© نویسنده: محمدجواد نعمتی

6 سال پیش

3 دیدگاه

    1. ممکن است اصطلاحات رایج بازار ایران با آنچه در مقالات بین المللی آمده متفاوت باشد. سولار عبارت صحیح است.

  1. فقط تنها مشکلی که داره اینکه راهنمایی و‌رانندگی بهت گیر میدن
    و امکان اینکه بخوای کل شیشه ها رو تعویض کنی هست 😅

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *