صرفه‌جویی در آب با ماشین ظرفشویی

باورکردنش دشوار است اما حقیقت دارد که شستن ظروف در ماشین ظرفشویی به مراتب بهتر از شست و شوی دستی است. ماشین‌های ظرفشویی مانند اسفنج آشپزخانه، شست‌وشوی کامل ظروف را انجام می‌دهند و لکه و چربی را با کمترین مقدار آب پاک می‌کنند.

* یک ماشین ظرفشویی چقدر آب نیاز دارد

ماشین ظرفشویی دایما آب را اسپری می‌کند. یک فرد تازه کار در بهترین شرایط برای شستن ظروف و سینک آشپزخانه حداقل به ۲۷ گالن آب نیاز دارد ولی طبق گزارش سازمان بین‌المللی دفاع از منابع طبیعی ماشین‌های ظرفشویی این کار را با مصرف فقط ۳ گالن معادل ۱۱ لیتر آب انجام می‌دهند. پس نتیجه می‌گیریم ماشین ظرفشویی سالانه تقریباً معادل ۵۰۰۰ گالن در مصرف آب صرفه جویی می‌کند.

* چگونه مطمئن باشیم ماشین ظرفشویی ما کم مصرف است

سال ۲۰۱۳ استاندارد جدیدی برای ماشین‌های ظرفشویی تعیین شد. این استاندارد مشخص می‌کرد یک ماشین ظرفشویی حداکثر می‌تواند در هر نوبت شست و شو فقط ۵ گالن آب مصرف کند. تا قبل از این یعنی سال ۱۹۹۴ حداکثر مصرف ماشین‌های ظرفشویی ۱۰گالن در  هر  نوبت شست و شو بود.

در شست و شوی سنتی یا همان روش دستی ابتدا مقدار زیادی آب توسط موتورخانه ساختمان یا آبگرمکن گرم می‌شود. سپس آب داغ با آب سرد مخلوط و کار آغاز می‌شود. این فرایند علاوه بر اتلاف وقت و انرژی به محیط زیست آسیب جدی می‌رساند.

بیشتر ماشین‌های ظرفشویی یک سیستم تولیدکننده بخار دارند که به مراتب داغ‌تر و کارآمدتر از آبگرمکن است با این تفاوت که نصف یک آبگرمکن معمولی انرژی مصرف می کند.

* هر خانواده چه مقدار آب برای ظرفشویی مصرف می‌کند

شستن ظروف بدون استفاده از ماشین ظرفشویی به شدت مصرف آب را بالا می‌برد. طبق گزارش سازمان جهانی آب به طور متوسط سالانه بیش از ۶۰۰۰ گالن آب به ازای هر خانواده برای شستن ظروف مصرف می‌شود. اگر به این آمار پسماند غذاهای دور ریخته شده را اضافه کنیم متوجه یک فاجعه بزرگ طبیعی خواهیم شد.

* چگونه از ماشین ظرفشویی بهینه‌تر استفاده کنیم

برای صرفه‌جویی بیشتر در منابع می‌توانید ماشین ظرفشویی خود را فقط یک بار و با حداکثر ظرفیت پر کنید. قبل از آن چربی و غذاهای باقی مانده بر روی ظروف را با دستمال پاک کنید و هرگز اجازه ندهید مواد غذایی روی ظروف مانده و خشک شوند. سپس طبق دستورالعمل کارخانه سازنده ظروف را در جایگاه مخصوص ماشین ظرفشویی قرار دهید و شستن را آغاز  کنید.

* عملکردهای برنامه‌ای را فعال کنید

ماشی‌های ظرفشویی برنامه‌های از پیش تعریف شده دارند. بهتر است آنها را فعال کنید و اجازه دهید دستگاه بهترین شکل شست‌وشو را برایتان انجام دهد. در بیشتر موارد ماشین‌های ظرفشویی تمام مراحل شست‌وشو را با دمای آب ۶۰ تا ۷/۶۲ درجه سانتیگراد انجام می‌دهند. یادتان باشد دست شما قادر به تحمل این دما نیست. فقط کافیست ماشین ظرفشویی را پر و سپس برنامه دلخواه را فعال کنید و بعد از چند دقیقه ظروف پاکیزه را تحویل بگیرید.

© نوشته: محمد جواد نعمتی

منبع: Home Life

6 سال پیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *