چگونه روزهای کرونایی را سپری کنیم

همه می دانیم شرایط کشور و جهان چگونه است. به قدر کافی همه جا درباره ویروس کرونا کووید-۱۹ خوانده، شنیده و دیده ایم و باز هم می بینیم و می خوانیم و می شنویم. چیزی که این روزها بیش از خود ویروس کرونا نگران کننده شده احساس ناامیدی است. ناامیدی در شرایط خاص شاید خیلی عجیب نباشد، همه ما تجربه اش کرده ایم و دیر یا زود با تکنیک ها یا اقداماتی به امیدواری نسبی یا قطعی رسیده ایم. ناامیدی در شرایط عمومی موضوع مهمتری است که اگر دامن گیر شود به معنای واقعی تمام خوشی ها و لذت هایمان را می گیرد و چه بسا ما را تا مرز نابودی ببرد.

مطالعات علمی مختلفی ثابت کردند افرادی که فعالیت های اجتماعی بیشتری دارند امیدوارتر هستند و آستانه تحمل و تاب آوری آنها در رویارویی با شرایط خاص و بحران ها بیشتر و درکشان از واقعیت های موجود ساده تر است. اکنون می خواهم توجه شما را به چند نکته مهم و کاربردی جلب کنم تا اگر خدایی نکرده احساس ناامیدی به آینده دارید آن را هر چه زودتر از خودتان و اطرافیانتان دور کنید.

  1. همانطور که در ابتدا اشاره کردم همه ما وضعیت موجود و حساسیت های حاکم بر جامعه و جهان را می دانیم. ما به عنوان یک فرد چقدر قدرت ایجاد تغییرات کلان را داریم. (احتمالاً هیچ) ولی می توانیم برای داشتن شرایط بهتر تلاش کنیم. برای شروع پیشنهاد می کنم روی توانایی هایمان تمرکز داشته باشیم. یعنی چه کاری می توانیم بکنیم تا حال خودمان و دیگران خوب باشد. شخصی را می شناسم که پیانو می نوازد و هر روز در گروه مجازی خانوادگی شان منتشر می کند یا دوست دیگری که بخشی هایی از یک کتاب جالب را در گروه همکارانش می خواند و با دیگران به اشتراک می گذارد. مهم نیست چه کار می کنید، ببینید چه توانایی هایی دارید و از آن برای خوشحال کردن خودتان و سایر کسانی که با آنها در ارتباط هستید استفاده کنید.
  2. روی کاغذ برنامه ها و اهداف یکماه آینده خودتان را بنویسید. مثلاً بگویید تا یک ماه آینده می خواهید کجا باشید و چه کار کنید. اگر این کار را کردید به خودتان قول بدهید برای رسیدن به آن تلاش کنید و اجازه ندهید شرایط موجود مانعی برای شما ایجاد کند مگر آنکه جایی لازم باشد.
  3. درست است که می گویند از حضور در اجتماعات و اماکن شلوغ خودداری کنید ولی این دلیل نمی شود که برخی کارها و برنامه های شخصی خود را کنار بگذارید. مثلاً اگر هر روز صبح یکساعت در پارک محله تان ورزش می کردید آن را متوقف نکنید. اگر می بینید هوای فردا خوب است در خانه نمانید و برای لحظاتی بیرون بیایید و قدم بزنید و از شرایط لذت ببرید. بسیاری از نگرانی های امروز ما بی مورد است. اگر بهداشت فردی و عمومی را به درستی رعایت کنیم واقعاً مشکلی برای ما و دیگران ایجاد نمی شود.
  4. آخرین روزهای زمستان را سپری می کنیم. اگر گل و گیاه دارید این روزها بیشتر به آنها رسیدگی کنید. این موجودات زبان بسته آرام آرام دارند از خواب زمستانی بیدار می شوند و جوانه می زنند پس به توجه و مراقبت بیشتری احتیاج دارند.
  5. تماس های اجتماعی خود را محدود نکنید. اگر نمی توانید با دوستی قرار ملاقات حضوری بگذارید با او تماس بگیرید و احوالش را بپرسید. سعی کنید این تماس ها را تلفنی انجام دهید تا صدای یکدیگر را بشنوید. معجزه صدا را دست کم نگیرید.
  6. رادیو و تلویزیون های داخلی و خارجی پر شده از اخبار کرونا. یک اصل مهم وجود دارد و آن جذب مشتری (مخاطب) است. رسانه ها واقعیت ها را معمولاً آن گونه که واقعاً وجود دارند بیان نمی کنند. برای آنها تولید هیجان یعنی جذب مخاطب. این هیجان معمولاً از دل خبرهای بد حاصل می شود. با رسانه ها بیش از آنچه نیاز است کاری نداشته باشید. سعی کنید یافتن اخبار خوب را محدود به رسانه ها نکنید و از بسترهای دیگری برای پیدا کردن، دیدن و شنیدن خبرهای خوب کمک بگیرید. در ضمن به پیام های منفی که این روزها در فضای مجازی زیاد منتشر می شود واکنش نشان ندهید، بلکه با همه وجود نظرتان را به پیام های خوب و مثبت ابراز کنید.
  7. یکی از راه های رسیدن به آرامش کمک کردن است. این معجون ارزشمند را از خودتان دریغ نکنید. به اطرافیانتان چه آنهایی که می شناسید و چه آنهایی که نمی شناسید روحیه دهید و اگر جایی لازم بود حامی و همراهشان باشید. در انتها تاکید می کنم از افکار و افراد منفی فاصله بگیرید . با این اقدام به نفع خودتان قدم بزرگی برداشته اید.

© نویسنده: محمدجواد نعمتی

4 سال پیش

4 دیدگاه

  1. خیلی ممنون از پیشنهادهای خوبی که ارائه کردی، امیدوارم سلامت و خوشحال باشی همیشه

  2. خیلی مفید و دلگرم کننده بود. نکاتی که از اونها غافلیم اما به‌شدت می‌تونه رندگیمون رو تغییر بده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *