جهان بعد از مهار کرونا

همه گیری ویروس کرونا کووید-۱۹ همچنان ادامه دارد. همین حالا که شما سرگرم مطالعه سطرهای این مطلب هستید نیمی از جمعیت جهان به طور کامل در خانه ها ماندند و دولت ها با وضع محدودیت های ملی و منطقه ای مانند قرنطینه و یا فاصله گذاری اجتماعی برای مهار ویروس کرونا تلاش می کنند. هم اکنون در بسیاری از نقاط جهان مرزها بسته شدند، مدارس و دانشگاه ها تعطیل هستند، فعالیت فرودگاه ها و پرواز هواپیماها، حرکت قطارها، اتوبوس ها و کشتی های مسافری لغو شدند و تفرجگاه ها، هتل ها و تورهای گردشگری هیچ خدماتی ارائه نمی دهند. میلیون ها کارگر، کارمند و کسب و کارهای کوچک در معرض خطر بیکاری یا ورشکستگی قرار گرفته اند. این یعنی اقتصاد جهانی سخت ترین دوران پس از جنگ جهانی دوم را تجربه می کند.

آنچه مسلم است ویروس کرونا کووید-۱۹ هنوز در بسیاری کشورها به ویژه اروپا و آمریکا روبه گسترش است و روزانه هزاران نفر  به آن مبتلا یا جان خود را از دست می دهند. در حال حاضر جامعه بین المللی مشغول نجات انسان ها، کنترل بیماری و تلاش برای بازگشت به زندگی عادی است و پس از آن ترمیم اقتصاد فروپاشیده و کسب و کارهای از دست رفته در اولویت قرار دارد. سازمان جهانی بهداشت از همه متخصصان علوم پزشکی و روانشناسان خواسته دست به دست هم دهند تا بشر امروز هر چه زودتر از سد بحران کرونا عبور کند.

آن سوتر از مراکز بهداشتی و مراقبتی کارشناسان اقتصادی و اجتماعی سرگرم بررسی ابعاد و میزان تاثیرگذاری این بیماری بر بازارهای تجاری و ساختارهای اجتماعی هستند. به نظر آنان انقلابی در ابعاد فناورانه در حال شکل گیری است و دیر یا زود تمام کشورها، دولت ها و مردم جهان را در بر می گیرد. آنچه بیش از همه جلب توجه می کند «فناوری» است، موضوعی که اکنون در ابعاد یک گوشی هوشمند ظاهر و با سهولت هر چه بیشتر ارتباط ما با جهان پیرامون را برقرار می سازد. شکی نیست، دنیای آنالوگ فیزیکی در حال فروپاشی است و مشاغل سنتی مانند هتل ها، رستوران ها و شرکت های هواپیمایی که این روزها بیشترین خسارت های اقتصادی ناشی از کرونا ویروس را متحمل شدند احتمالاً زودتر از دیگران تحت تاثیر این انقلاب فناورانه قرار می گیرند.

جهان بعد از کرونا به سمت دیجیتالی شدن (بیشتر از آنچه امروز می بینیم و احساس می کنیم) حرکت می کند. شرکت های فناورانه قدرتمندتر  و مسلط تر خواهند شد و مردم به طور فزاینده ای از دستاوردها و تکنیک های دیجیتالی آنها بهره مند می شوند. بازیکنان اصلی گوگل، اپل، فیسبوک، پی پال، اینستاگرام و مجموعه ی وسیعی از شرکت های ژاپنی، چینی و کره جنوبی هستند. آنها با توانایی هایی که در اختیار دارند بسیار سریع تر از دیگر کسب و کارها خود را باز می یابند و قادر خواهند بود آسیب های دوران شیوع کرونا را با سهولت بیشتری جبران کنند.

تنها مسئله نگران کننده در روزگار پسا کرونا سلب آزادی های انسانی، حقوق فردی و حریم خصوصی افراد است. رشد شتابان فناوری های دیجیتالی بی تردید باعث تضعیف آزادی و حریم شخصی می شود و تسلط بیشتر دولت ها بر مردم و تشدید اقدامات نظارتی را در پی دارد. این تازه آغاز یک بازی بزرگ و پرماجرا است.

© نویسنده: محمدجواد نعمتی

4 سال پیش

3 دیدگاه

  1. آقا دم شما گرم به مسائل مهمی اشاره کردین ان شاءالله این ویروس هر چه زودتر نابود بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *