چند روش برای خنک کردن ماشین در فصل تابستان

پنج روش برای خنک کردن کابین ماشین

این روزها به دلیل گرمای هوا داخل ماشین گرمترین مکان روی کره زمین است و معمولاً آشفتگی راننده و سرنشین ها را به دنبال دارد. اتومبیل های جدید به شما امکان می دهند از راه دور موتور، سیستم برق رسانی و سامانه تهویه مطبوع را روشن کنید تا هنگام ورود به داخل ماشین با هوای خنک روبه رو شوید. این امکان در خودروهای قدیمی وجود ندارد، پس ناچارید برای مدت زیادی کولر اتومبیل را با حداکثر قدرت روشن نگه دارید و همچنان عرق بریزید. راه حل های بسیار ساده ای وجود دارد که این مشکل را تا حد زیادی برطرف می کند.

توقف زیر سایه

این روش باستانی همچنان محبوب ترین اقدام برای خنک نگه داشتن کابین اتومبیل است، در بعضی مناطق و خیابان ها پارکینگ های سرپوشیده وجود دارند که می توانید با پرداخت هزینه اندکی از آنها استفاده کنید. اگر این امکان فراهم نبود سعی کنید یک جای خالی با مقداری سایه پیدا کنید. توجه داشته باشید پارک کردن اتومبیل زیر تابش مستقیم نور آفتاب سبب فرسودگی سریع قطعات پلاستیکی و الکتریکی می شود و آلودگی های ثانویه ایجاد می کند. هنگام توقف خودرو زیر سایه بهتر است قسمت جلوی اتومبیل روبه سایه باشد. با این ترفند همیشه جلوی اتومبیل خنک تر خواهد بود در نتیجه با حداقل قدرت کولر دمای کابین به شرایط مطلوب می رسد.

نصب آفتابگیر

اگر به هر دلیلی نتوانستید از روش قبل استفاده کنید به سراغ آفتابگیرهای شیشه بروید. توصیه می کنیم آفتابگیر خودرو همزمان بر روی شیشه جلو و عقب نصب شود. آفتابگیرهای چندلایه عملکرد بهتری دارد و از ورود گرما به داخل اتاق خودرو تا حد زیادی جلوگیری می کند.

تعویض یا تغییر رنگ شیشه ها

تغییر رنگ شیشه ها به میزان قابل توجهی منجر به کاهش دمای کابین اتومبیل می شود. داشتن پنجره های رنگی (معمولاً خاکستری، قهوه ای و آبی)، عملکرد سیستم تهویه مطبوع را افزایش می دهد در نتیجه زمان و انرژی کمتری صرف خنک کردن اتاق ماشین می شود. با این حال، قوانینی در مورد میزان تیره بودن شیشه اتومبیل وجود دارد، بنابراین مطمئن شوید قبل از تغییر رنگ شیشه ها، آنها را نقض نمی کنید.

بازکردن پنجره ها

شیشه های اتومبیل اثر گلخانه ای ایجاد می کند و همین پدیده منجر به داغ شدن کابین اتومبیل می شود. برای جلوگیری از این اتفاق پس از توقف خودرو یکی از پنجره ها را به اندازه یک شکاف کوچک پایین بکشید تا هوا بتواند آزادانه از آن عبور کند.

باز و بسته کردن درهای جانبی

روش اصولی خنک کردن سریع کابین خودرو این است که سامانه تهویه مطبوع (دکمه AC) را روشن کنید. اگر اتومبیل شما به سیستم گردش هوا مجهز است آن را فعال و دریچه ها را به سمت پایین (کف خودرو) تنظیم کنید. سپس پنجره های عقب را تا انتها پایین بکشید و درهای جانبی جلو را مرتباً پنج تا شش مرتبه باز و بسته کنید تا هوای گرم از پنجره های عقب خارج و هوای سرد جایگزین شود. این روش از نظر علمی ثابت شده است و به شما کمک می کند در مدت زمان بسیار کمی کابین ماشینتان را خنک کنید.

© نویسنده: محمدجواد نعمتی

In hot summer weather, do this to cool the car’s cabin:

  1. Stop in the shade and in covered parking lots
  2. Use sunscreen on the front and rear windows
  3. Keep one of the windows as small as a small gap so that hot air can escape
  4. Change the color of the glass. Before doing so, refer to your country’s laws on restricting the color change of glass.
  5. Turn on the air conditioning system. Pull down the rear windows. Then open and close the front doors 4 to 5 times. This method has been scientifically proven.

© Mohammad Javad Nemati

4 سال پیش

4 دیدگاه

  1. سلام
    دستتون درد نکنه مطلب خیلی خوبی بود مخصوصا نکته پنجمی که برای اولین بار می شنیدم لطفا اگه میشه در مورد ماشین بیشتر مطلب بذارید. ممنونم

  2. چقدر نکته های جالب و خوبی بود. بعضیاشون رو اولین بار بود که می‌خوندم و قبلا نمی دونستم.
    مطلب فوق العاده مفید و به در بخوری بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *