موبایل دوربین

چگونه با موبایل عکس بهتری بگیریم

برای بسیاری، تلفن‌ همراه یا همان گوشی موبایل به طور کامل جایگزین دوربین‌ دیجیتال شده است. این روزها حتی حرفه‌ای‌ها هم برای گرفتن عکس از گوشی آیفون یا سامسونگ یا هر برند دیگری که در اختیار دارند استفاده می‌کنند. این که چرا در سال‌های اخیر تا این حد از عکاسی با گوشی موبایل استقبال می‌شود، چند دلیل ساده دارد. اول اینکه تلفن هوشمند شما همیشه همراه شما است. دوم آنکه گوشی تلفن همراه می‌تواند به وب متصل شود. سوم اینکه قیمت گوشی در مقایسه با بسیاری از دوربین‌های عکاسی آماتوری یا حرفه‌‌ای ارزان است. به بیان دیگر افراد با گوشی موبایل خود ساده‌تر می‌توانند عکاسی کنند.

این نوشتار شامل چند راهکار کاربردی است تا بتوانید با گوشی موبایل خود عکس بهتری بگیرید. سپس می‌توانید عکس‌های موبایلی را در آرشیو خانوادگی‌تان نگه دارید یا در وب، شبکه‌های اجتماعی، مطبوعات، رسانه‌های آنلاین و چاپی منتشر کنید.

دوربین موبایل یا دوربین عکاسی

تعجب نکنید! به قول معروف دوربین، دوربین است. ولی در دنیای محصولات تصویری فرق‌های زیادی میان دوربین موبایل با دوربین عکاسی یا فیلمبرداری وجود دارد. پس اگر گوشی آیفون ۱۴ یا سامسونگ گلکسی S23 یا هر نوع گوشی همراه دیگری دارید آن را با دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری مقایسه نکنید.

این موضوع دلایل فنی متعددی دارد که من فقط به چند مورد آن اشاره می‌کنم. اولین، اندازه سنسور است. سنسور دوربین موبایل بسیار کوچکتر از سنسور دوربین عکاسی است. در نتیجه توانایی کمتری در جذب و تفکیک پرتوهای نوری دارد. سنسورهای بزرگ‌تر دوربین قدرت جذب و پردازش بیشتری دارند.

دلیل دوم لنز گوشی موبایل است. لنزهای گوشی به طور معمول اپتیک ضعیف‌تری دارند و فاقد عناصر مکانیکی هستند. البته در بعضی گوشی‌های گران قیمت مانند اپل آیفون یا سامسونگ گلکسی S چند قطعه متحرک اپتیکی تعبیه شده است.

سومین دلیل نویز تصویر است. نه تنها دوربین موبایل بلکه دوربین‌های عکاسی هنوز با پدیده نویز تصویر رو به‌ رو هستند. بهبود پردازنده‌های موبایل تا حد زیادی موجب پالایش نویز تصویر شده است. ولی همچنان گوشی‌های میان‌رده یا پایین‌رده، نویز زیادی به ویژه در عکاسی شب یا محیط‌های سایه دارند.

نتیجه اینکه از دوربین تلفن همراه خود انتظارات معقولی داشته باشید و هرگز آن را با دوربین حرفه‌ای یا آماتوری مقایسه نکنید.

کادر افقی یا عمودی عکس

افراد خیلی زیادی از روی عادت هنگام عکاسی، گوشی موبایل خود را عمودی می‌گیرند. باید توجه داشت قوانین کادر در عکاسی همیشه ثابت است. با هر دوربینی که عکاسی می‌کنید به مسئله کادر عکس توجه داشته باشید. پیشنهاد من این است که به صورت پیش فرض هنگام عکاسی، گوشی تلفن همراه خود را به شکل افقی نگه دارید. اولین فایده افقی گرفتن گوشی حفظ ایمنی است. در حالت افقی احتمال سرقت یا افتادن گوشی کاهش می‌یابد. همچنین کادر افقی جزییات بصری بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد. از کادر عمودی در هنگام عکاسی پرتره یا شرایط خاص استفاده کنید.

نور طبیعی یا فلاش گوشی

بدون شک نور طبیعی بهترین گزینه برای عکاسی با موبایل است. فلاش تعبیه شده بر روی گوشی موبایل برای عکاسی ماکرو و گاهی پرتره مناسب است. در سایر موارد بهتر است از آن به عنوان چراغ قوه استفاده کنید. خوشبختانه گوشی‌های تلفن همراه در زمینه پردازش تصویر پیشرفت خوبی داشته‌اند. این پردازش‌ها به ویژه در مورد کیفیت رنگ قابل توجه است. هر چه بیشتر زیر نور طبیعی عکاسی کنید به همان نسبت با عکس‌های شارپ‌تر و خوش رنگ و لعاب‌تری روبه رو خواهید شد. اگر به نور طبیعی دسترسی نداشتید (به عنوان مثال در فضاهای داخلی بودید) همیشه بهترین محل را از نظر روشنایی برای عکاسی انتخاب کنید. اتاقی با دیوار سفید و نور آفتابی بسیار بهتر از اتاقی با دیوار خاکستری و نور مهتابی است. اگر علاقمند بودید می‌توانید مودهای دستی تراز سفیدی مثل فلورسنت یا تنگستن را به کار ببرید.

لنز کثیف یا لنز تمیز

هیچ می‌دانید علت کدر شدن یا کشیدگی نورهای مصنوعی در عکس های موبایلی چیست؟ به طور طبیعی پدیده فلر لنز به دلیل ساختار چند ضلعی عناصر اپتیکی لنز هنگام برخورد با نورهای شدید اتفاق می‌افتد. نتیجه این پدیده کشیدگی و ستاره‌ای شدن نورهای تند مثل انعکاس نور خورشید از لابه لای شاخه و برگ درختان است. ولی علت اصلی کدری و کشیدگی نورهای مصنوعی در یک عکس موبایلی کثیفی لنز است. لنز دوربین گوشی به دلیل قطر بسیار کم آلودگی را سریع‌تر جذب می‌کند. اثر انگشت و گرد و غبار به راحتی روی لنز می‌نشیند و هاله‌ای خاکستری بر روی عکس ایجاد می‌کند. این پدیده در لنزهایی DSLR که قطر بزرگتری دارند کمترین اثر را بر روی تصویر می‌گذارد. نتیجه اینکه حتما قبل از عکاسی یا فیلمبرداری با گوشی موبایل لنز دوربین را تمیز کنیم.

سه پایه یا روی دست

سرعت شاتر، دیافراگم و حساسیت ISO در گوشی موبایل به صورت اتوماتیک تنظیم می‌شود. ولی افراد علاقمند می‌توانند این مقادیر را به شکل دستی تنظیم کنند. چنانچه در گوشی شما این تنظیمات به شکل اتوماتیک انجام می‌شود به احتمال زیاد عکس‌های بدون لرزش خواهید داشت. اگر شرایط نوری خوبی ندارید یا می‌خواهید عکاسی ماکرو کنید از سه پایه یا منوپاد (تک پایه) برای نگهداری گوشی استفاده کنید. روش ساده‌تری هم وجود دارد؛ قبل از فشردن شاتر نفس‌تان را حبس و پس از چکاندن شاتر نفس‌تان را آزاد کنید. توقف لحظه‌ای تنفس موجب کاهش لرزش دست و بدن شده و در نتیجه تصویر با ثباتی ثبت می‌شود.

عکس دیدن یا عکس گرفتن

عکاسی با موبایل نه تنها برای افراد حرفه‌ای که برای یک فرد خردسال ساده‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنیم. برای آنکه دید بصری بهتری داشته باشیم باید عکس‌های بیشتری ببینیم. این کار تمرینی برای عملکرد بهتر چشم و ذهن هنگام مشاهده سوژه‌ها و عکاسی کردن از آنهاست. بیایید این نکته را به خاطر بسپاریم؛ هر چه بیشتر عکس ببینیم، بهتر می‌توانیم عکس بگیریم.

همچنین ویرایش عکس در نرم افزار ارزش بصری آثار عکاسی موبایلی را بیشتر می‌کند. ویرایش عکس تا جایی که به هویت و سایر ویژگی‌های اصلی تصویر آسیب نرساند توصیه می‌شود و در غیر این صورت یک اثر گرافیکی پدید می‌آید!

© نویسنده: محمد جواد نعمتی

تمامی حقوق این مطلب برای نویسنده محفوظ است.   

1 سال پیش

10 دیدگاه

  1. سلام علیکم اطلاعات بسیار خوب و کاربردی بود اگه میشه یه مطلبم برای دوربینای موبایل بزارید مخصوصا موبایلهای شیایومی چون خیلی زیاد شده و نمیدونم کدومشون دوربینشون بهتره

    1. درود رویا عزیز. خیلی خوشحالم که این مطلب برای شما مفید بود. در مورد دوربین های موبایل باید عرض کنم که می تونید اطلاعات مختلف را از سایت های تخصصی فارسی زبان دریافت کنید. تجربه شخصی من از کارکردن با تعدادی از برندهای چینی از جمله هواوی و شیائومی نشون میده که دوربین ها کیفیت قابل قبولی دارن و تقریباً همه در یک سطح هستند. البته بیشتر گوشی های شیائومی دوربین ۱۰۸ مگ و بالاتر دارن ولی وقتی عکس هاشونو با هم مقایسه می کنیم تفاوت خیلی زیادی نمی بینیم. فراموش نکنیم در بازار بسته ایران گوشی های برند چینی تنها گزینه ورود ما به دنیای ارتباطات، اینترنت و شبکه های اجتماعی است.

  2. سلام
    ببخشید من یه سوال داشتم
    میخواستم ببینم لنز کیلیپسی برای گوشی سامسونگ آ۳۲ خوبه یا شما توسیه نمیکنید. ممنون که جوابمو میدید.

    1. درود روژان عزیز. من هر لنز کلیپسی را برای هر گوشی توصیه نمی کنم. فقط لنزهای با کیفیت اپتیکی بالا در گوشی هایی که ابعاد دوربین بزرگتری دارند قابل استفاده است. معمولا این لنزها در گوشه ها و لبه های عکس اعوجاج ایجاد می کنند. در بعضی موارد این اعوجاج واقعا آزاردهنده است. لنزهای ارزان قیمت معمولا از عدسی های پلاستیکی ساخته شدند که در این صورت تداخلات نوری حتی بیشتر هم می شود. نتیجه اینکه لنز دوربین گوشی از هر نوعی که باشد بسیار بهتر است.

  3. بسیار مفید و کاربردی بود.
    من هم همیشه از کادر عمودی استفاده میکردم اما به پیشنهاد شما در عکاسی‌های بعدی از کادر افقی استفاده میکنم.
    سپاس‌گذارم!

    1. درود سعیده عزیز. خوشحالم که مطلب مورد توجه شما قرار گرفت. بله، یکی از بهترین کادرها در عکاسی افقی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *