دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته بایدها و نبایدها

دوربین مدار بسته یک امکان حیاتی است. با استفاده از دوربین‌های مدار بسته می‌توانید فضاها، اموال و کارکنان خود را از خطاها و خطرات مختلف در امان نگه دارید. با این حال، بدون وجود خط مشی مناسب در خصوص بکارگیری دوربین مدار بسته، ممکن است قوانین حریم خصوصی را که از حقوق افراد حمایت می‌کند، نقض کنید. اگر چه در کشور ما به قوانین حریم خصوصی آنچنان که باید توجه نمی‌شود، ولی دانستن برخی جزییات می‌تواند راهگشا باشد و از بروز مشکلات احتمالی پیشگیری کند.

دوربین مداربسته داخلی ابزاری برای نظارت بر محیط کار است.

۷ سوالی که باید قبل از نصب دوربین مدار بسته پاسخ دهیم

۱ چرا کسب و کار ما به نظارت تصویری نیاز دارد؟

۲ چه افرادی هدف دوربین‌ مدار بسته هستند؟

۳ آیا همه افراد از دوربین‌ها آگاه هستند؟

۴ قصد داریم فیلم‌ها را برای چه مدت ذخیره کنیم؟

۵ چگونه داده‌ها و تصاویر را از دسترسی‌های غیرمجاز حفظ می‌کنیم؟

۶ آیا مانیتورینگ دوربین مداربسته در محل کار یک تهدید است؟

۷ آیا از قوانین عمومی و بین المللی در خصوص نصب دوربین مدار بسته آگاه هستیم؟

دوربین مداربسته باید توسط افراد و شرکت‌های دارای صلاحیت نصب شود.

۵ اقدامی که باید قبل از نصب دوربین مدار بسته انجام دهیم

اگر کارفرما مایل به نصب هر نوع دوربین مدار بسته در محل کار است، باید اقدامات زیر را به منظور رعایت قوانین حفاظت از حریم خصوصی و داده‌ها انجام دهد.

اقدام اول: کارفرما باید هدف خود را برای استفاده از دوربین مدار بسته در محل کار مشخص کند. فیلم‌های جمع آوری شده از نظر قانونی نمی‌توانند برای هیچ هدف دیگری استفاده شوند.

اقدام دوم: باید به همه کارکنان اطلاع داده شود که تصاویر آنها ضبط و ثبت می‌شود. این کار معمولاً با تشکیل جلسه توجیهی و نصب تابلوی واضح و قابل مشاهده در مناطقی از محل کار که توسط دوربین‌ها نظارت می‌شود به دست می‌آید. اگر به هر دلیل تصمیم بگیرید به آنها اطلاع ندهید، بسته به مکان دوربین‌ها، ممکن است حق حریم خصوصی کارکنان را نقض کنید. در این صورت آنها می‌توانند از کارفرمای خود شکایت کنند.

اقدام سوم: دوربین‌ها را نباید در یک محیط خصوصی از محل کار نصب کنید. منظور مکان‌هایی است که افراد انتظار حفظ حریم خصوصی کامل را دارند. این شامل توالت، رختکن و اتاق استراحت می‌شود.

اقدام چهارم: اگر تصویر کارمندی توسط یکی از دوربین‌ها ضبط شده است و درخواست می‌کند فیلم‌های مربوط به خود را ببیند، باید اجازه این کار حداکثر ظرف مدت یک ماه به او داده شود.

اقدام پنجم: یک فرد یا شرکت دارای صلاحیت فنی و قانونی باید مسئولیت مانیتورینگ، ضبط، ذخیره سازی و بررسی تصاویر و تجهیزات دوربین مداربسته را برعهده بگیرد.

دوربین مداربسته باید توسط کاربر آموزش دیده بررسی و مانیتورینگ شود.

مدت زمان نگهداری فیلم‌های دوربین مدار بسته چقدر است

اگر از نظارت تصویری برای محافظت از مالکیت صنعتی یا سازمانی خود در برابر جرم استفاده می‌کنید، نگهداری فیلم دوربین‌ها برای بیش از شش ماه قابل قبول نیست. این انتظار منطقی است زیرا هر اتفاقی که در محل کسب و کار شما روی داده است باید در این بازه زمانی شناسایی و بررسی شود.

آیا عواقب نصب دوربین مداربسته را می‌دانیم

نصب دوربین مدار بسته در محل سازمان یا کسب و کار مانند هر اقدام دیگری عواقب و پیامدهای خاص خود را دارد. در اینجا به دو نکته مهم اشاره می‌کنم.

اول: مهم‌ترین مسئله ایجاد حس عدم اعتماد و بدبینی در میان کارکنان است. اگر بدون آگاه کردن کارمندان تجهیزات دوربین مدار بسته را نصب کنید بدون تردید ارتباط آنها با شما دچار آسیب می‌شود و پیامد آن استعفا یا شکایت است.

دوم: اگر اقدامات نظارت تصویری بیش از حد مزاحم باشد، ممکن است حریم خصوصی کارکنان نقض شود. این بدان معنی است که آنها می‌توانند طبق قوانین عمومی و بین المللی به دادگاه بروند و شکایت کنند.

دوربین مداربسته نباید بدون دلیل قانونی تصاویر و صدای افراد را شنود و ضبط کند.

آیا ضبط صدا با دوربین مدار بسته قانونی است

قوانین ضبط صدا یا شنود صدا با دوربین مدار بسته بیان می‌کند که هرگونه شنود مکالمات بین افراد مجاز نیست. تنها استثناها شامل اتاق بازداشت پلیس و مکان‌هایی است که قانون پیش‌بینی کرده است.

ضبط صدا تنها در صورتی قابل قبول است که هدف قابل توجیه باشد. همچنین همه کارکنان باید آگاه باشند که فیلم و صدا آنها توسط دوربین‌ها ضبط می‌شوند.

© نویسنده: محمد جواد نعمتی

از همکاری جناب آقای دکتر کامران مجد (حقوقدان) و سرکار خانم مهندس شکیبا مهریزی (متخصص ISMS)  صمیمانه سپاسگزارم.

تمامی حقوق مادی و معنوی این مطلب برای نویسنده محفوظ است.

9 ماه پیش

8 دیدگاه

  1. سلام
    شرکت ما حدود یکساله که دوربین گذاشته اونم با شنود خیلی حساس وقتی به مدیرمون اعتراض کردیم گفت هر کی مشکل داره بره از شرکت آخه کجای این کار درست و شرعی و انسانیه

    1. درود امیر حسام عزیز. این رفتار خاص افراد (مدیرانی) است که هیچ دانش و تجربه ای از علم مدیریت و رفتار سازمانی ندارند و در اصطلاح فقط می خواهند با اجبار و ابزار مچ گیری کنند.

    1. درود دوست عزیز. وجود دوربین مدار بسته در آسانسور همیشه چالش برانگیز بوده است و منتقدان بسیاری دارد. نکته حائز اهمیت اینکه در صورت وجود دوربین حتماً باید علائم اطلاع رسانی برای آگاهی سرنشینان نصب شده باشد. همچنین شنود صدا از کابین آسانسور (به استثنای برخی موارد که قانونگذار مجاز دانسته) ممنوع است.

  2. بسیار مطلب مفید و درجه یکی بود. امیدوارم مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها این مطلب رو به کار ببندند.

    1. درود حمید عزیز. از توجه شما به این مطلب بسیار سپاسگزارم. موضوع حریم خصوصی مسئله مهمی است که باید همه مدیران آن را جدی بگیرند.

    1. درود مژگان عزیز. بله این مسئله به لطف ورود افسارگسیخته دوربین های ارزان قیمت چینی رواج یافته و بسیاری از شرکت ها و سازمان ها در حال به کارگیری آنها هستند. حتی در آسانسورها چنین دوربین هایی نصب شده است در حالی که بدون اطلاع رسانی کافی و دقیق اقدامی غیرقانونی و مغایر با حقوق خصوصی شهروندان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *