نوروز

نوروز ۱۴۰۳ و خوشگذرانی‌هایش

زمستان تمام شد و دوباره عید نوروز از راه رسید. اگر تصمیم دارید سفر بروید، پیشنهاد می‌کنم خواندن این مطلب را به زمان دیگری موکول کنید. ولی اگر می‌خواهید نوروز امسال را در خانه بمانید، از خلوتی شهر لذت ببرید یا اینکه تصمیم دارید برای روزهای آینده برنامه گشت و گذار جمع و جوری برای خودتان دست و پا کنید، حتماً این مطلب را تا انتها بخوانید. لازم است یادآوری کنم تمام آنچه در این چند سطر بیان شده از آب گذشته است، پس با خیال راحت بخش‌های مورد علاقه خود را دنبال کنید. این را هم بگویم که بسیار خوشحال می‌شوم تجربیات خودتان را با من به اشتراک بگذارید یا اگر پرسشی داشتید آن را مطرح کنید. سال نو مبارک.

نوروز و خواندنی‌ها

ماهنامه تجربه

نوروز
مجله تجربه

بروبچه‌های تحریریه ماهنامه تجربه سنگ تمام گذاشتند و ویژه‌نامه مفصلی از آنچه در سال ۱۴۰۲ گذشت را تهیه کردند. مطالب شماره ۲۸ ماهنامه تجربه به اندازه کافی جذاب و خواندنی است و صد البته که با سلیقۀ هر مجله خوانی جور در می‌آید. پس تا این شماره نایاب نشده دست به کار شوید و ماهنامه تجربه را از نزدیک‌ترین کیوسک مطبوعاتی خریداری کنید.

قیمت مجله تجربه: ۹۰ هزار تومان

ماهنامه اندیشه پویا

نوروز
مجله اندیشه پویا

شماره ۸۹ ماهنامه اندیشه پویا به قدر کافی مطالب خواندنی دارد که نمی‌دانم از کدامشان بنویسم. ولی برای خالی نبودن عریضه پیشنهاد می‌کنم داستان جلد مجله اندیشه پویا که درباره «شاهرخ مسکوب» است را قبل از مطالب دیگر مطالعه کنید. برای آنهایی که اهل کتاب هستند در صفحات پایانی ویژه‌نامه نوروزی اندیشه پویا پیشنهادهای جذاب و دست اولی گنجانده شده است.

قیمت مجله اندیشه پویا: ۱۴۰ هزار تومان

کتاب صدراعظم، ادیسه آنگلا مرکل

نوروز
کتاب صدراعظم

اگر در دنیا یک زن سیاست‌مدار تمام و کمال وجود داشته باشد، او کسی نیست جز آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان. کتاب صدر اعظم به قلم کاتی مارتون و ترجمه سعید کلاتی را خیلی‌ها خواندند و ممکن است خیلی‌های دیگر مایل باشند آن را بخوانند. من این کتاب نشر ثالث را به دفعات خوانده‌ام و مطالعه آن را به دوستداران سیاست، ارتباطات بین‌الملل و شیفتگان تاریخ پیشنهاد می‌کنم. روایت کتاب صدر اعظم بسیار روان و در بعضی فصل‌ها تکان دهنده است و در هر صورت ارزش مطالعه بسیار بالایی دارد.

قیمت کتاب آنگلا مرکل: ۲۲۰ هزار تومان (چاپ ششم)

نوروز و شنیدنی‌ها

رادیو جولون

نوروز
رادیو جولون

سفر دوستان و همه آنهایی که اهل گشت و گذار و ماجراجویی هستند و از شنیدن پادکست لذت می‌برند حتماً رادیو جولون را به قدر کافی می‌شناسند. پادکست رادیو جولون در هر اپیزود در مورد یک مقصد خاص یا موضوع مرتبط با سفر و گردشگری صحبت می‌کند. به روال نوروز هر سال سازندگان این پادکست یک اپیزود ویژه با عنوان موزیک سفر منتشر کردند که حسابی شنیدنی و حال خوب کن است. پس اگر در خانه، شهر یا جاده هستید و از گوش دادن پادکست لذت می‌برید شنیدن رادیو جولون را به شما پیشنهاد می‌کنم.

رادیو جولون را از اینجا دریافت کنید

رادیو ماجرا

اگر عاشق ایرانگردی و جهانگردی هستید و دلتان می‌خواهد با تجربیات سفری آدم‌های ماجراجو آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنم پادکست رادیو ماجرا را بشنوید و لذت ببرید. در زمانی که مشغول نوشتن این مطلب بودم مدتی از انتشار آخرین اپیزود رادیو ماجرا گذشته بود. این اپیزود ارتباطی با نوروز ندارد ولی درباره شیلی است و ناگفته‌های زیادی از این کشور جذاب را روایت می‌کند. امیدوارم با شنیدن پادکست رادیو ماجرا حسابی قند توی دلتان آب شود.

رادیو ماجرا را از اینجا دریافت کنید

نوروز و رفتنی‌ها

بوشهر زیبا و مهمان نواز

نوروز
بوشهرگردی

آنهایی که من را می‌شناسند خوب می‌دانند که چه ارادتی به مردمان نجیب و استان بی‌نظیر بوشهر دارم. تردید نداشته باشید همه جای ایران و به ویژه شهرهای جنوبی زیبا و دوست داشتنی است و مردمانی بسیار مهمان‌نواز و عزیز دارد ولی برای من بوشهر یک جور دیگری است. اگر تصمیم دارید در روزهای آینده مسافرت بروید پیشنهاد می‌کنم بوشهر فوق‌العاده را به عنوان یک مقصد ویژه در نظر داشته باشید. امیدوارم از بوشهرگردی حسابی لذت ببرید.

فاصله تهران تا بوشهر: ۱۰۲۶ کیلومتر

فاصله تبریز تا بوشهر: ۱۶۷۵ کیلومتر

فاصله مشهد تا بوشهر: ۱۷۶۸ کیلومتر

فاصله اصفهان تا بوشهر: ۶۱۰ کیلومتر

اقدامات قبل از سفر به بوشهر: بازدید فنی وسیله نقلیه، لباس‌ خنک و راحت، وسایل ضروری و بهداشتی، کلاه و عینک آفتابی، داروهای ضروری، دوربین عکاسی، کابل و شارژر همراه، بررسی وضعیت آب و هوا و ترافیک جاده.

منجیل و رودبار سرزمین زیتون و باد

نوروز
شهر منجیل و رودبار

یکی از جذاب‌ترین مقصدهای شمالی ایران شهر منجیل و رودبار در استان گیلان است. منجیل و رودبار را از آن جهت دوست دارم که سرزمین زیتون، باد و سفیدرود است. این شهر به عبارتی دروازه ورود به استان گیلان است و در نظر بیشتر گردشگران با زیتون و فرآورده‌های آن و همچنین توربین‌های بادی تداعی می‌‎شود. شهر منجیل و رودبار از جهت دسترسی و کیفیت جاده شرایط به نسبت خوبی دارد. باد عنصر غالب شهر است پس هنگام رانندگی در تعطیلات نوروز، توقف و اسکان موقت، ورزش، خوردن غذا و به طور کلی در تمام لحظات حضورتان به آن توجه داشته باشید. همراه داشتن لباس مناسب با توجه به تغییرات سریع آب و هوایی برای سفر به این شهر ضروری است. امیدوارم از رودبارگردی لذت ببرید.  

فاصله تهران تا منجیل و رودبار: ۲۴۵ کیلومتر

فاصله البرز تا منجیل و رودبار: ۲۱۸ کیلومتر

فاصله قزوین تا منجیل و رودبار: ۱۱۴ کیلومتر

فاصله همدان تا منجیل و رودبار: ۴۵۲ کیلومتر

ضرورت‌های سفر به رودبار: بازدید فنی وسیله نقلیه، لباس‌ راحت، بادگیر و بارانی، (لباس گرم برای اقامت بیشتر از یک روز) وسایل ضروری و بهداشتی، کلاه و عینک آفتابی، داروهای ضروری، دوربین عکاسی، کابل و شارژر همراه، بررسی وضعیت آب و هوا و ترافیک جاده.

نوروز و دیدنی‌ها

موزه هنرهای معاصر تهران

نوروز
موزه هنرهای معاصر تهران

این موزه یا به عبارت بهتر گنجینه هنری ایران یکی از شاهکارهای دیدنی تهران است. عجیب آن است که با وجود چند دهه سابقه هنوز خیلی‌ها هستند که این موزه باشکوه را از نزدیک ندیده‌اند. به نظرم نوروز زمان بسیار خوبی است تا به این مکان دیدنی در قلب پایتخت مراجعه و از تماشای آثار هنری و معماری آن لذت ببرید.

محدودیت عکاسی با فلاش: دارد

ساعت کار موزه هنرهای معاصر تهران: ۱۰ تا ۱۹ (دوشنبه تعطیل است)

قیمت بلیط موزه هنرهای معاصر تهران: ۱۰ تا ۵۰ هزار تومان

آدرس موزه هنرهای معاصر تهران: خیابان کارگر شمالی، بین خیابان کشاورز و فاطمی، جنب پارک لاله

نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به موزه هنرهای معاصر تهران: ایستگاه مترو کارگر، ایستگاه مترو بوستان لاله

عکس موزه هنرهای معاصر از اینترنت دریافت شده است.

موزه ارتباطات

نوروز
موزه ارتباطات

یکی از موزه‌های تخصصی، باسابقه و کمتر شناخته شده پایتخت موزه ارتباطات است. این موزه در محل ساختمان قدیم تلگرافخانه تهران قرار دارد. در سالن‌های متعدد موزه می‌توانید با تاریخچه پست، تلگراف، تلفن و رادیو آشنا شده و آثار و تجهیزات مربوط به هر کدام را تمام و کمال ببینید. فراموش نکنید بازدید کامل این موزه در تعطیلات نوروز بیشتر از ۳ ساعت به طول می‌انجامد.

محدودیت عکاسی با فلاش: دارد

ساعت کار موزه ارتباطات: ۸ تا ۱۴ (پنج‌شنبه تعطیل است)

قیمت بلیط موزه ارتباطات: ۱۰ هزار تومان

آدرس موزه ارتباطات: خیابان امام خمینی، جنب سردر باغ ملی

نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به موزه ارتباطات: ایستگاه مترو امام خمینی، ایستگاه مترو حسن آباد

نویسنده و عکاس: محمد جواد نعمتی

© تمامی حقوق مادی و معنوی برای نویسنده محفوظ است.

1 ماه پیش

8 دیدگاه

  1. سلام جناب نعمتی
    من جزء همون کسایی هستم که تازه میخوام برای عید برنامه بریزم و خیلی خوشحالم که با سایت شما آشنا شدم یکی از جاهایی که تصمیم دارم برم بوشهر هست برای اولین باره میخوام برم اونجا با تعریفی که شما کردین دیگه واجب شد برم حتمن براتون عکس میفرستم مرررسی

  2. پادکست‌ها ذخیره شدن، عکس‌ اون موتور موزه پست خیلی بامزه بود. و پیشنهادای خیلی خیلی خوبی برای گردش نوروزی دادید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *