مهارت‌های ارتباطی

 مهارت‌های ارتباطی را بهتر بشناسیم

موفقیت در همه امور مستلزم داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب است. همه ما باید بدانیم که چه می‌خواهیم و چگونه می‌خواهیم به هدفی که ترسیم کرده‌ایم برسیم. تردیدی وجود ندارد که شناخت مهارت‌های ارتباطی می‌تواند به رشد فردی و پیشرفت شغلی ما کمک کند.

تا حالا از خودتان پرسیده‌اید چرا مهارت‌های ارتباطی مهم است؟ پاسخ ساده و روشن است؛ مهارت‌های ارتباطی خوب می‌تواند به ما در انجام مصاحبه یا مذاکره و گذراندن مراحل انتخاب یک دوست، همراه و شریک کمک کند.

در مهارت‌های ارتباطی «توانایی بیان خوب» یک مزیت قابل توجه است. برای اینکه کارهای خود را به طور مؤثر انجام دهید، باید درباره مشکلات و چالش‌ها صحبت کنید، شاید لازم باشد اطلاعات بیشتری درخواست کنید یا با دیگران تعامل داشته باشید. اینها همه بخشی از مهارت‌های ارتباطی خوب هستند. همه آنها به درک ما از محیط و اطرافیان کمک می‌کنند.

ولی نکات مهم‌تری هم پیرامون مهارت‌های ارتباطی وجود دارد که در اینجا به آنها اشاره خواهم کرد. برای بهبود توانایی خود در برقراری ارتباط موثر با دیگران به این موارد توجه کنید:

گوش دادن

برای ایجاد یک ارتباط خوب، مهم است که شنونده خوبی باشیم. مهم است که گوش دادن فعال را تمرین کنیم و به آنچه دیگران می‌گویند توجه دقیق داشته باشیم. تنها با خوب گوش دادن است که می‌توانیم ابهامات را بیان کنیم و برای درک بیشتر موضوع سوالات روشن و کاملی بپرسیم.

مختصر بودن

بیایید تمرین کنیم که پیام خود را با کمترین کلمات برسانیم. از کلمات پرکننده استفاده نکنیم و مستقیماً به اصل مطلب برویم. زیاده‌گویی باعث می‌شود شنونده از آنچه ما در مورد آن صحبت می‌کنیم مطمئن نباشد. پس باید از صحبت زیاد خودداری کنیم و تا حد امکان از کلماتی که ممکن است مخاطب را گیج کند استفاده نکنیم.

زبان بدن

تمرین زبان بدن خوب، استفاده از تماس چشمی، استفاده از حرکات دست و تماشای لحن صدا هنگام برقراری ارتباط با دیگران بسیار مهم است. حالت بدنی آرام با لحنی دوستانه به ما کمک می‌کند تا برای دیگران نزدیک به نظر برسیم.

تماس چشمی در برقراری ارتباط مهم است. به چشمان شخص نگاه کنید تا نشان دهید روی گفتگو متمرکز هستید. باید مطمئن شویم که به شخص خیره نشدیم زیرا باعث ناراحتی او می‌شود.

اعتماد به نفس

به آنچه در تعاملات ارتباطی خود با دیگران می‌گوییم اطمینان داشته باشیم. داشتن اعتماد به نفس می‌تواند به آسانی حفظ تماس چشمی، حفظ حالت بدنی آرام و صحبت کردن با کلمات مختصر باشد. بیایید تلاش کنیم جملاتی شبیه سوال نپرسیم و خود را عصبانی و جدی نشان ندهیم چون نتیجه برعکس دارد.

گشاده رویی

در موقعیت‌هایی که با حرف‌های دیگری موافق نیستیم، چه با یک کارفرما، یک همکار یا یک دوست، مهم است که با دیدگاه آن‌ها همدردی کنیم نه اینکه صرفاً سعی کنیم پیام خود را منتقل کنیم. به نظر دیگران احترام بگذاریم و هرگز به تحقیر کسانی که با ما موافق نیستند متوسل نشویم.

احترام گذاشتن

احترام گذاشتن به آنچه دیگران برای گفتن دارند و تصدیق آنها یکی از جنبه‌های مهم ارتباط است. احترام گذاشتن می‌تواند به سادگی توجه به آنچه می‌گویند، استفاده از نام فرد و عدم حواس پرتی باشد. با احترام گذاشتن به دیگران، طرف مقابل احساس خوشایندی پیدا می‌کند که منجر به گفتگوی صادقانه و سازنده‌تر با ما می‌شود.

استفاده درست از ابزارهای ارتباطی

چندین ابزار مختلف برای ارتباط وجود دارد. مهم این است که درست آنها را انتخاب کنیم. به عنوان مثال، ارتباط حضوری در مورد مسائل جدی (مثل افزایش حقوق، توضیح درباره عملکرد افراد یا پذیرش پروژه) مناسب‌تر از ارسال ایمیل است.

اگر شما هم در زمینه مهارت‌های ارتباطی تجربه دارید یا تکنیک جدیدی می‌شناسید خوشحال می‌شوم آن را به اشتراک بگذارید.

© نویسنده: محمدجواد نعمتی

تمامی حقوق مادی و معنوی این مطلب برای نویسنده محفوظ است.

4 ماه پیش

6 دیدگاه

  1. سلام مطلبتون فوق العاده بود به نظرم اگه فقط به این ها توجه کنیم میتونیم کلی در زندگی و شغلمون پیشرفت داشته باشیم
    مرسی

  2. آقای نعمتی سلام امیدوارم حالتون خوب باشه
    من معلم پایه ششم تا دوازدهم هستم
    در ۱۰سالی که تدریس میکنم فهمیدم پذیرش بچه ها نسبت به مطالب کوتاه ولی مفید خیلی بیشتر از مطالب بلند و مفصل هست بخاطر همین سعی میکنم کتابهای درسی خلاصه کنم تا اونا بهتر مفاهیم درس متوجه بشن
    از مطلب بسیار خوب شما استفاده کردم
    رضا محمدی دبیر آموزش و پرورش مشهد

  3. با عرض سلام و ادب خدمت شما آقای نعمتی مطلبتون خیلی مفید و قابل توجه بود امیدوارم که موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *